ظریف، شرایط مصالحه با امریکا و پیشنهاد مبادله با زندانیان

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه در نشست مجازی با اندیشکده روابط خارجی امریکا ضمن اشاره به نقض برجام توسط امریکا، بر اهمیت مذاکره برای جمهوری اسلامی تاکید کرد وبا اشاره به اینکه ایران تردیدی برای مذاکره ندارد، اظهار داشت جمهوری اسلامی با وجود آمادگی برای مذاکره درباره‌ی آن چیزی که قبلا مذاکره کرده دوباره مذاکره نخواهد کرد.
ظریف که این اظهارات را در واکنش و در پاسخ به اظهارات جو بایدن، در خصوص آمادگی دولت وی برای مذاکره در صورت انتخاب شدن بیان داشته است، در عین حال تاکید کرد هیچکس در شرایطی قرار ندارد که شراطی برای ایران قرار دهد.
وی یادآور شد اینکه امریکا قدرت بزرگی است دلیل نمی‌شود که امریکا بتواند خواسته‌های خود را به دیگران دیکته کند. ظریف به توافق هسته‌ای که در دوره‌ی قبلی دولت امریکا در دولت اوباما با ایران انجام شد اشاره کرد و با بیان این موضوع که امریکا تمام تلاش خود را برای انجام توافق بهتر به کار بسته است، اظهار داشت دولت قبلی امریکا که این توافق در زمان وی بسته شده و کاندیدای فعلی حزب دموکرات هم به عنوان معاون رئیس جمهور در آن دولت حضور داشته است،‌ تاکید کرده است که این توافق توافق خوبی است.
ظریف با بیان این موضوع که ایران هم در این توافق هرچه را که می‌خواسته به دست نیاورده است، یادآور شد اروپایی‌ها و امریکایی‌ها به تبع هرآنچه را که می‌خواستند به دست نیاوردند. وی اظهار داشت هیچکدام از طرفین این توافق آنچه را که می‌خواستند به دست نیاوردند. ظریف اظهار داشت با وجود این هیچ کدام از این طرفین نمی‌توانند باز گردند و با اشاره به آنچه که به دست نیاوردند ادعا کنند که باید هرچه را که در دور اول نتوانستند به دست بیاورند، به دست آورند.
وی همچنین حسن نیت را اساس هر توافق بین‌المللی دانست و با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد امریکا باید ابتدا بپذیرد که به عنوان یک عضو قانونمند جامعه بین‌المللی به تعهدات خود ذیل برجام برگردد و سپس درباره دیگر موضوعات توافق کند.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ضرب‌المثل فارسی اول برادری خود را ثابت کن، خطاب به جو بایدن کاندیدای ریاست جمهوری امریکا که ادعای بازگشت به برجام را مطرح کرده است، اظهار داشت وی نخست باید برادری خود را ثابت کند و بعد ادعای میراث داشته باشد.
ظریف همچنین با اشاره به برخی از ممنوعیت‌ها که به زودی به پایان خواهند رسد اظهار داشت جمهوری اسلامی بر سر این مواضع هرگز دوباره مذاکره نخواهد کرد. وی افزود این موارد بخشی از توافق بوده‌اند و امریکا آنها را پذیرفته است.
وزیر امور خارجه ایران همچنین به تلاش ناکام ایالات متحده در فعال کردن مکانیسم ماشه و تلاش این کشور برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد اشاره کرد و با بیان این موضوع که ایالات متحده اکنون در شورای امنیت منزوی شده است، یادآور شد امریکا ضمن بازگشت به برجام باید به این توافقنامه بین‌المللی احترام بگذارد.
وی افزود شورای امنیت نشان داد برجام زنده است و آمریکا در جهان منزوی است.
ظریف افزود تعهدات جمهوری اسلامی در این توافق به این علت کم است که وی نمی‌خواسته است که بیش از این به امریکا امتیاز بدهد. وی با اشاره به حضور جان کری و جو بایدن در دولت اوباما، یادآور شد که این توافق در نتیجه‌ی یک فرایند بده و بستان حاصل شده است.
وزیر امور خارجه ایران هر اقدامی برای تضعیف این بده بستان را نشانه‌ی بدنیتی دانست و افزود آمریکا ابتدا باید صداقت خود را ثابت کند و سپس می‌تواند پیش از اینکه هر شرطی را مطرح کند، بار دیگر وارد توافق شود.
ظریف در عین حال افزود تحریم‌های اعلام شده در روز دوشنبه از سوی واشنگتن هیچ چیز جدیدی نیست.
وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به آمادگی تهران برای مبادله تمامی زندانیان امریکایی دربند ایران با اتباع ایرانی زندانی در ایالات متحده، اظهار داشت ایران آماده تبادل زندانی هاست. وی همچنین در مورد اعدام نوید افکاری ارتباط اعدام وی را با مسایل سیاسی رد کرد و مدعی شد که قوه قضاییه در ایران مستقل است
محمدجواد ظریف پیش از این هم در امریکا از آمادگی جمهوری اسلامی برای مبادله زندانیان خبر داده بود گرچه اظهارات وی مورد واکنش تند گروه‌های تندرو در داخل ایران قرار گرفت و قوه‌ی قضائیه اعلام کرده بود که محمدجواد ظریف چنین اختیاری ندارد.
در عین حال این پیشنهاد در حالی مطرح می شود که اظهارات تند و چالش‌برانگیز مقام‌های جمهوری اسلامی علیه ایالات متحده همچنان ادامه دارد و فرمانده سپاه جمهوری اسلامی هم از انتقام سخت جمهوری اسلامی به خاطر ترور سردار سلیمانی خبر داده است.
حضور محمدجواد ظریف در اندیشکده روابط خارجی امریکا در حالی صورت می‌پذیرد که دولت ترامپ این اندیشکده را پیش از این به خاطر دعوت از وزیر امور خارجه ایران تهدید به تحریم کرده بود. برخی نهادهای حقوقی این دعوت را نقض قوانین تحریمی آمریکا دانسته است. در همان حال سخنگوی این اندیشکده نیز در پاسخ به اعتراضات مقامات دولت آمریکا گفته است این نهاد کلیه دستورالعمل‌های دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری وزارت آمریکا را در برنامه‌ریزی این جلسه رعایت کرده و این دعوت به معنای تایید سیاست‌ها یا استدلال‌های ظریف نیست.