رهبر جمهوری اسلامی و تایید عقلانی بودن نوشیدن جام زهر قعطنامه ۵۹۸

در حالی که نگرانی‌ها از سرانجام مذاکره بین ایران و امریکا همچنان ادامه دارد وبا تاخیر در گفتگوهای متقابل امریکا و ایران و نیز تشدید تتنش‌های لفظی بین ایالات متحده و ایران، وضعیت اقتصادی مردم در ایران، روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه در سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در یک سخنرانی که به صورت ویدیو کنفرانس در جمع یک میلیون پیشکسوت جنگ برگزار شد، به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط آیت‌الله خمینی که به پایان جنگ ایران و عراق انجامید، اشاره کرد و با بیان این موضوع که وی پذیرش قطعنامه را نوشیدن جام زهر نامیده بود اظهار داشت اقدام آیت‌الله خمینی از عقلانی‌ترین کارهایی بود که انجام شد. وی افزود این اقدام در آن زمان بهترین تصمیم بود.
وی همچنین به سرمایه‌سازی جنگ و دفاع جمهوری اسلامی برای ایران اشاره کرد واظهار داشت جنگ آورده‌های زیادی برای ایران داشته است. خامنه‌ای امنیت کشور را دستاورد دفاع در جنگ دانست و اظهار داشت دفاع جمهوری اسلامی در مقابله با عراق نشان داد و ثابت کرد که هزینه تعرض به ایران بسیار بالا است. وی افزود این جنگ همچنین ثابت کرد ملت ایران از ورطه‌هایی مثل جنگ می‌تواند سربلند بیرون بیاید.
برخی از تحلیل‌گران اشاره خامنه‌ای به اقدام مدبرانه خمینی در پذیرش قطعنامه را نوعی چراغ سبز جمهوری اسلامی برای احتمال گفتگو با امریکا و قبول برخی تعهدات بین‌المللی در این خصوص می‌دانند و اظهار می‌دارند که لحن ملایم خامنه‌ای می‌تواند نشانه‌هایی از احتمال نرمش نسبی جمهوری اسلامی در مقابل امریکا و سازمان ملل را به دنبال داشته باشد.
گرچه برخی دیگر تاکید دارند که جمهوری اسلامی و به ویژه شخص خامنه‌ای همچنان بر مقاومت در مقابل قدرت‌های بین‌المللی تاکید دارند وسیاست کج دار و مریز مهم‌ترین راهبرد جمهوری اسلامی در مواجهه با سیاست و دیپلماسی بین‌المللی است و لحن نه چندان تهاجمی خامنه‌ای در سخنرانی اخیر بیش از آنکه نشانه‌ی نرمش او در مقابل سیاست‌های جدید بین‌المللی جمهوری اسلامی باشد، شبهه‌افکنی در خصوص احتمال نرمش جمهوری اسلامی است و خامنه‌ای با اتخاذ لحن غیرتهاجمی و ایجاد شبهه‌ی احتمال نرمش بیشتر در صدد ذخیره‌ی زمان تا انتخابات ریاست جمهوری است تا اینکه واقعا تمایل داشته باشد که امتیازی در این خصوص بدهد.
خامنه‌ای در ادامه‌ی اظهاراتش به موضوع کرونا و شیوع آن در کشور اشاره کرد و با اشاره به اینکه نباید کرونا را دست کم گرفت اظهار داشت روزی ۱۵۰ کشته به خاطر کرونا و اینکه روزی ۱۵۰ هموطن از دست بروند مسااله‌ی کوچکی نیست. وی به تبعیت از برخی تحلیل‌گران که کشته‌شده‌های کرونا در هر روز را با سقوط روزانه‌ی هواپیما مقایسه کرده بودند، این تعداد کشته شده را با سقوط روزانه‌ی هواپیما مقایسه کرد و اظهار داشت این تعداد کشته شده چیز کمی نیست.
این اظهارات خامنه‌ای در حالی عنوان می‌شود که در آغاز شیوع کرونا که تعداد کشته‌شده‌های در سطح جهانی کمتر از ۱۰۰ هزار نفر بود وی به اشتباه تعداد کشته‌شده‌ها را بیش از یک میلیون نفر اعلام کرد و با مقایسه آن با تعداد کشته‌شده‌های جنگ جهانی اول و دوم گفته بود یک میلیون و اندی کشته شده در مقابل کشته‌شده‌های جنگ جهانی تعداد ناچیزی است. گرچه وی بلافاصله پس از بیان این اظهارات مجبور شد به خطای خود اعتراف کند و آن را اشتباه لفظی اعلام کند،
پس از شیوع کرونا در ایران و در جهان این اولین بار است که وی تعداد کشته‌شده‌ها را وخیم اعلام می‌کند و نسبت به ان هشدار می‌شود. این در حالی است که خود وی از زمان شیوع کرونا در ایران در قرنطینه‌ی کامل به سر می‌برد و کوچک‌ترین تماسی با هیچ‌یک از مقام‌ها حتی با فاصله‌ی زیاد نیز در بیت خود نداشته است و در خصوص مراقبت از شیوع کرونا تنها به ذکر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اکتفا کرده است و حتی در هنگام برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم نیز حاضر نشد با صدور دستورات صریح از برگزاری این مراسم جلوگیری کند و به بیان این موضوع که به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در این خصوص عمل شود، اکتفا کرد.
وی در بخشی از اظهاراتش در خصوص برگزاری اربعین تنها به خودداری از حضور در مرزها برای سفر به عراق اشاره کرد و اظهار داشت مسئولان بهداشتی نسبت به این مراسم هشدار داده‌اند و باید رعایت شود. وی به ضرورت عدم برگزاری اربعین در شهرها و اینکه این اقدام تا چه حد خطرناک است اشاره‌ نکرد.