دفاع حقوقی نماینده ایران در دادگاه لاهه علیه تحریم‌های امریکا

در حالی که رئیس جمهور مدام از شکست اقدامات امریکا برای تحمیل شکست اقتصادی به ایران صحبت می‌کند، و تاکید دارد که با مقاومت مردم اقدامات امریکا با شکست مواجه شده است، حمیدرضا علومی یزدی رییس مرکز امورحقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری و نماینده دولت ایران در دیوان بین المللی لاهه به غیرقانونی بودن اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام اشاره کرد و اظهار داشت همه بخش‌های اقتصاد ایران شامل نفت وگاز، مالی و بانکی، خودروسازی، کشتی‌رانی، صنایع فلزی و ساختمان تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا واقع شده و در نتیجه این رفتار خسارات مالی و غیر مالی فراوانی به مردم و شرکت‌های ایرانی وارد شده است.
از آغاز تحریم‌ها علیه ایران مقام‌های جمهوری اسلامی بارها بدون توجه به تبعات این رویکرد، تلاش کرده‌اند تا در داخل تظاهر به عدم موفقیت تحریم‌ها و در مجامع بین‌المللی بر فشار شدید تحریم‌ها بر ملت ایران تاکید کنند و از این طریق امتیازاتی را در سطح بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران کسب کنند. اما در کمال بی‌توجهی از این موضوع غفلت می‌کنند که این رویکرد و اظهارات دوگانه در خصوص تحریم‌ها و تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت زندگی مردم موجب شده است تا تصویری غیرصادق از جمهوری اسلامی چه در داخل یا خارج معرفی شود و اظهارات دولت ایران در این خصوص چندان قابل اعتنا و اعتماد نباشد.
نماینده ایران در دادگاه لاهه در بخش دیگری از اظهاراتش به عدم پیروی ایالات متحده از دستورات موقت دیوان در رفع موانع و تحریم های مربوط به صادرات مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی و قطعات مربوط به ایمنی هواپیماهای مسافربری اشاره کرد و با اشاره به قصورامریکا در این خصوص اظهار داشت امریکا از دستورات لاهه پیروی نمی‌کند. علومی در ادامه‌ی اظهاراتش به نقض عهدنامه ۱۹۵۵ توسط امریکا اشاره کرد و اظهار داشت این کشور به تعهدات خود در تواففق ۱۹۵۵ بین ایران و امریکا توجهی ندارد.
مدت‌هاست جمهوری اسلامی ایران با استناد به عهدنامه‌ای که در سال ۱۹۵۵،‌ یعنی بیست و چهارسال قبل از انقللاب اسلامی بین ایران و امریکا منعقد شده، تحریم‌های امریکا علیه ایران و همچنین اقدامات مخاصمه‌جویانه‌ی امریکا علیه ایران را با استناد به این عهدنامه محکوم می‌کنند. این اقدام ایران در حالی صورت می‌گیرد که خود جمهوری اسلامی قبل از امریکا با بستن سفارت امریکا در ایران و حمله به سفارت و گروگان‌گیری این عهدنامه را نقض کرده و اقدامات مخاصمه‌جویانه علیه ایالات متحده را آغاز کرده است.