گوترش و تاکید براعتبار تحریم‌های علیه ایران فقط با تایید شورای امنیت

آنتونیو گوترش روز چهارشنبه در نشست خبری خود که به مناسبت آغاز هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که امریکا مدعی فعال کردن مکانیزم ماشه شده است در حالیکه تقریبا همه اعضای شورای امنیت با آن مخالفت کرده‌ و همچنان در برجام باقی مانده‌اند. و این چه موقعییتی پیدا میکند و آیا با مقامات آمریکا برای جلوگیری از تضعیف سازمان ملل تماس داشته‌اید
وی گفت موضع ما بسیار ساده و به همان صورت باقی است. این شورای امنیت به عنوان یک رکن سازمان ملل متحد است که وظیفه تفسیر قطعنامه‌های شورای امنیت را دارد.گوترش افزود از این رو، ما همانگونه عمل می‌کنیم که شورای امنیت عمل کند.
گوترش همچنین از برجام برای حفظ این توافق بین‌المللی که از آن به عنوان دستاورد دیپلماتیک برای منع گسترش سلاح اتمی یاد می‌کند، تاکید کرد .
اظهار نظر دبیرکل سازمان ملل متحد نشان دهنده آن است که دبیرخانه این سازمان تصمیمی برای دایر کردن کمیته تحریم علیه ایران ندارد چرا که 13 عضو شورای امنیت به اتفاق نظر معتقدند آمریکا با خروج از برجام به مشارکت خود در این توافق پایان داده است و دیگر حق استفاده از ابزار بازگرداندن تحریم آن هم بدون طی کردن مراحل حل اختلاف را ندارد.