موج دوم کرونا وهشدار وزیر بهداشت در مورد روش مدیریت روحانی و اعتراضات شهری

کرونا در ایران همچنان قربانی می‌گیرد و روز به روز بر شمار مبتلایان افزوده می‌شود. با این وصف مجادلات مقام‌های جمهوری اسلامی و دولت ایران بر سر اینکه قربانی این وضعیت اسف‌بار مرگ و میر و ابتلا در ایران کیست، هنوز ادامه دارد. میزان مبتلایان در ایران بر اساس آمار رسمی به ۲۵۰ هزار و ۴۵۸ نفر رسیده است و تاکنون بر اساس آمار رسمی بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.با این وصف محدودیت زیادی در زندگی شهری ایجاد نشده و به نظر نمی‌رسد دولت قصد داشته باشد با محدودیت خاصی شرایط را در کنترل خود قرار دهد. کرونا در ایران در حالی در اوج‌گیری قرار دارد و تعداد کشته‌شده‌ها نیز روز به روز در حال افزایش است که نه تنها مشاغل به حالت عادی باز گشته‌اند، بلکه دولت کوچک‌ترین محدودیتی نیز در بازگشایی‌ها در نظر نگرفته است و تمامی ظرفیت‌های فعالیت در ایران چه در حوزه حمل و نقل و چه در زمینه‌ی شغلی و کاری همچنان فعال است،‌ضمن اینکه بنا به گفته‌ی بسیاری از مدیران شهر دست استان‌ها را نیز در تصمیم‌گیری در این خصوص باز نگذاشته و تمامی مدیران شهری در اعمال هرگونه محدودیتی باید تابع نظرات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند که گاها اطلاعات دقیقی نیز از حوزه‌های شهری ندارند.
سعید نمکی وزیر بهداشت در اظهارات اخیر خود با انتقاد از شرایط کشور عدم امکان تعطیلی اماکن و مشاغل در ایران را ناشی از تحریم ها دانست و با بیان این موضوع که مهم‌ترین مقصر شیوع کرونا در ایران را امریکا می‌داند با اشاره به شرایط سخت و صعب اقتصادی در ایران اظهار داشت در چنین شرایطی امکان توقف فعالیت‌ها در بسیاری از مشاغل فراهم نبوده است و به خاطر تحریم‌های امریکا علیه ملت ایران پرسنل وی در وزارت بهداشت به جای برنامه‌ریزی برای تعطیلی فعالیت‌ها ناگزیر بوده‌اند دستورالعمل‌ها در خصوص فعالیت را تدوین و به مردم معرفی کنند.
اظهارات سعید نمکی در این خصوص در حالی عنوان می‌شود که حتی اگر اظهارات نمکی در خصوص اجبار به ادامه‌ی فعالیت‌ها درست باشد مهم‌ترین اشکال در نحوه‌ی مواجهه وزارت بهداشت در این خصوص در نحوه‌ی اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا و در نحوه‌ی آموزش مردم در شرایط کرونایی است. با وجود الزام به ادامه‌ی فعالیت‌ها با وجود کرونا،‌وزارت بهداشت بر خلاف ادعاهایی که مطرح می‌کند، نه تنها پروتکل‌های بهداشتی را به طور دقیق در خصوص مشاغل مختلف منتشر نکرد و در تیراژ بالا در اختیار مردم قرار نداد، بلکه در این زمینه اقدام به آموزش خاص و گسترده‌ای نیز نکرده است.
به گفته‌ی تحلیل‌گران حتی اگر امکان تعطیلی مشاغل به خاطر مشکلات ناشی از تحریم در اختیار دولت و وزارت بهداشت نبوده باشد، آموزش در این خصوص و اعمال مقررات سخت‌گیرانه در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی قطعا در اختیار دولت و وزارت بهداشت قرار داشته است و وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا می‌توانست با وجود فعالیت مشاغل در ایران با اعمال مقررات سخت‌گیرانه امکانه ابتلا به بیماری را به حداقل برساند.
تاکنون هیچ مقرررات سخت‌گیرانه‌ای در خصوص فعالیت مشاغل تعیین نشده و همچنان تمامی محدودیت‌ها و مراعات‌ها فقط توسط خود مردم اعمال می‌شود و اجباری در خصوص رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد.
در کنار این انتقادها، انتقاد رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا از دولت به خاطر مداخله در تصمیم‌گیری‌های ستاد همچنان ادامه دارد.
وی در اظهاراتی در انتقاد از نحوه مقابله با کرونا با اشاره به اینکه کسانی که در بخش خصوصی و دولتی قرار دارند با سهل‌انگاری در مواجهه با بیماری وزارت بهداشت را دچار مشکل کردند،
وی افزود روز اول انتشار خبر شیوع بیماری در چین به همکاران خود اعلام کرده است که برای مقابله با یکی از ناشناخته‌ترین، خطرناک‌ترین و عجیب‌ترین ویروس‌های جهان آماده باشند. نمکی همچنین بر آمادگی وزارت بهداشت در مقابله بیماری تاکید کرد و با اشاره به اینکه همکاران از همان همان ابتدا به استان‌ها اعزام و نسبت به تهیه پروتکل‌ها اقدام کرده‌اند، اظهار داشت در اوایل بهمن ماه برای قطع پروازهااز چین اقدام شده است که مورد موافقت قرار نگرفته است.
اظهارات سعید نمکی در خصوص تلاش برای توقف پروازها از چین گرچه صحت دارد، اما به گفته شاهدان در بخش‌های مختلف درمانی بر خلاف اظهارات و ادعاهای سعید نمکی، هیچ آموزش گسترده و عملیاتی در خصوص نحوه‌ی رویارویی با بیماری جدید به مراکز درمانی ابلاغ نشده است و بر خلاف اظهارات سعید نمکی مراکز درمانی در استان‌ها هشدار لازم در خصوص نحوه مقابله و تشخیص بیماران احتمالی کرونایی را دریافت نکرده‌اند و در ماه نخست شیوع بیماری در ایران هیچ کدام از مراکز درمانی حتی در صورت اصرار بیماران اقدام به انجام فعالیت‌های تشخیصی برای تشخیص بیماری کرونا نمی‌کردند.
سعید نمکی در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به اینکه ایران تنها کشوری است که در ورودی‌های مختلف کشور اقدام به کنترل در گیت کرده است و اظهار داشت با وجود عدم تولید کیت آزمایش کرونا در جهان،‌ایران یک روش مستقل برای تشخیص بیماری ابداع کرده و از آن استفاده کرده است. وی همچنین با اشاره به مبالغ هنگفتی که در دیگر کشورها برای توسعه بهداشت و نیز مقابله با بیماری هزینه شده است، با گلایه از دولت به خاطر عدم دریافت مبلغ تخصیص یافته توسط ایت‌الله خامنه‌ای، به ایثار و فداکاری نیروها در وزارت بهداشت در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت از مبلغ تخصیص یافته توسط رهبر تنها سی درصد در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
وی همچنین در توضیح کاستی‌های وزارت بهداشت در خصوص مقابله با بیماری با اشاره به اینکه برخی افراد به این دلیل که ماسک خود را در اختیار پزشکان و بیماران قرار داده‌اند بیمار شده‌اند، به روزهای سخت وزارت بهداشت در این خصوص اشاره کرد.
رئیس ستاد مقابله با کرونا در ادامه‌ی اظهاراتش به ضررهای هنگفت جانی و مالی در وزارت بهداشت اشاره کرد و با بیان این موضوع که برخی دستاورد بزرگی را که از این طریق به دست آمده به هیچ انگاشتند، به عدم حضور خود در مقابل دوربین اشاره کرد و اظهار داشت عدم حضور وی در مقابل دوربین‌ها به این علت بوده که وی قهر و دلشکسته و عصبانی بوده است.
وی همچنین به حمایت آیت الله خامنه‌ای از وزارت بهداشت در خصوص مقابله با کرونا اشاره کرده و با اشاره به اینکه آرزو دارد که تازمانی که زنده است سایه آیت‌الله خامنه‌ای از سر وی کم نشود،‌ گفت حمایت و بصیرتی که خامنه‌ای در مقابله با بیماری داشته است در هیچ شخص دیگری وجود نداشته است. نمکی همچنین به مخاطرات ناشی از مشکلات اقتصادی در ایجاد اعتراضات و اغتشاش‌ها اشاره کرد و اظهار داشت وزارت بهداشت مجبور بوده است در دوگانه سلامت و معیشت به راهکارهای تامین معیشت مردم فکر کند.
این اظهارات در حالی در حمایت از رهبر عنوان می‌شود که وی در روز برگزاری انتخابات با وجود تاکید بسیاری از کارشناسان و متخصصان بر ضرورت توقف انتخابات، ضمن تاکید بر برگزاری انتخابات بیماری را توطئه دشمنان برای توقف انتخابات در ایران دانست و با وجود احتمال انتقال بیماری به کشور،‌نه در مقابل برگزاری مراسم تشییع و چهلم سردار سلیمانی و نه برای برگزاری مراسم ۲۲ بهمن در ایران، اقدامی در توقف این برنامه‌ها انجام نداد و به گفته‌ی تحلیل‌گران و ناظران در شیوع بیماری نقش گسترده‌ای داشت.
بنظر میرسد مخاطب سخنان وزیر بهداشت شخص حسن روحانی بوده است که قبلا تقاضای وی را برای تمدید دوره قرنطینه را رد کرده بود .