وزیر کشور و چالش اداره امور در استان‌ها

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست مدیران ارشد وزارت کشور با معاون اول ریاست جمهوری در وزارت کشوربه چالشهای مدیریت در استانها پرداخت که بخاطر منابع متعدد قدرت در کشور وجود دارد .وی گفت هر تصمیمی که در دولت گرفته و هر قانونی که در مجلس تصویب می‌شود، اجرای آن در سطح استان‌ها و شهرستان هاست و مسؤول هماهنگی، پیگیری و نظارت در استان‌ها و شهرستان‌ها استانداران و فرمانداران هستند.وزیر کشور گفت: با توجه به فضاهای سیاسی، مسائل اجتماعی، تفکیک حوزه‌های قدرت به تناسب تفکیکی که در سطح ملی داریم، در سطح استانی هم داریم؛ در آنجا هم عناصر و حوزه‌های قدرت هستند که هماهنگ کردن همه آنها در سطح استان با استانداران و در سطح شهرستانها با فرمانداران است که کاری طاقت فرساست و بخش زیادی از زمان را می‌گیرد.وی اضافه کرد: اما با توجه به اینکه سیاست دولت در امر اداره کشور در حوزه سیاسی مبتنی بر وحدت، همکاری، همیاری و همدلی است، در بسیاری از موارد دوستان ما از حق قانونی، شرعی و عرفی خود گذشته‌اند تا بتوانند وحدت و انسجام ایجاد کنند و استان‌ها و شهرستان‌ها را پیش ببرند که جای تشکر دارد.
رحمانی فضلی به چالشهای منابع متعدد قدرت در استانها اشاره میکند که عملا کشور را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است و هر نیرویی ساز خودش را میزند . رحمانی فضلی با اشاره ضمن مرور حوادث و بحران‌ها و اقدامات انجام شده در صیانت از معیشت، امنیت، سلامت و آزادی‌های قانونی جامعه، گفت: در همه این مسائل، تمام تلاش ما این بوده است که اهداف و برنامه‌های کشور و دولت را عملیاتی کنیم.
وی گفت نظامات متمرکز بخشی در سلسله مراتب عملیاتی و اقدام، هم از نیازهای واقعی ترکیبی و تلفیقی مناطق غافل است و همچنین قدرت هماهنگی آنها در سطح مناطق بشدت پایین است. با این وجود، استانداران با تمام تلاش از همه ظرفیت قانونی برای رفع این نواقص استفاده می‌کنند اما هنوز ظرفیت‌ها و امکان زیادی برای استفاده در این زمینه باید فعال شود. رحمانی به طور غیر مستقیم از فلج شدن امور در استانها بخار دخاتهای مراکز متعدد قدرت اشاره میکند که ظرفیتهای اداره کشور را مختل کرده است امری که در سطح کلان کشور در سیاست داخلی و خارجی نیز جاری است . وزیر کشور با بیان اینکه اولویت امسال وزارت کشور معیشت، امنیت و سلامت است، اظهار کرد: در یکسال باقی مانده دولت با توجه به شرایط ناشی از تحریم‌ها و مشکلات مالی و از طرف دیگر کرونا و مشکلات ناشی از آن شرایط اقتصادی خوبی را تجربه نمی‌کنیم، گرچه این مسأله مختص ما نبوده و دنیا درگیر این موضوع است اما تحریم‌ها، مشکلات ما را چندین برابر کرده است. رحمانی فضلی ادامه داد: در حوزه معیشت به تولید، سرمایه گذاری و جلوگیری از بیکار شدن کارگران توجه داریم و در حوزه امنیت رضایتمندی مردم برای ما اصل است. رضایتمندی هم به واسطه پاسخگویی به معیشت مردم و بخشی هم مربوط به رابطه خوب با مردم، پاسخگویی به مطالبات و نیازهاست.
رحمانی فضلی در حالی از پاسخگویی به مشکلات مردم سخن میگوید که با توجه به در دست داشتن جانشینی فرماندهی نیروی انتظامی مهمترین نقش را در سرکوب مطالبات مردم در جریان اعتراضات آبانماه داشت که منجر به کشته شدن صدها نفر و دستگیری چند هزار نفر شد .