دولت روحانی و بحران مسکن

حسن روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش در خصوص دغدغه‌های دولت در رفع مشکلات مردم، روز دوشنبه در جلسه‌ی ویژه سازماندهی مسکن، موضوع مسکن را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت دانست و با بیان اینکه سلامت، امنیت و معیشت اقدامات اساسی دولت تدبیر و امید در این مقطع حساس هستند، تاکید کرد تامین مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای تعیین‌کننده در اقتصاد خانوار از دغدغه‌های اصلی دولت است.وی با اشاره به حدود ۳۳۰ هزارنفر که در طرح دولت موسوم به مسکن یکم ثبت نام کرده‌اند، اظهار داشت تمام تلاش دولت این است که این افراد تا پایان دولت خانه‌دار شوند.
بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران همین مداخله‌ی دائمی دولت‌های جمهوری اسلامی در کوچک‌ترین نیازهای معیشتی خانوار را یکی از مهم‌ترین دلایل در نابسامانی وضعیت اقتصادی مردم و وضعینت نابسامان بسیاری از کالاهای اقتصادی می‌دانند و تاکید دارند که دولت به جای مداخله‌ی مستقیم در تامین مسکن و مواردی از این دست باید با کاهش نقش تصدی‌گری خود، این نقش را به حداقل برساند و نقش خود را به نقش حمایتی تبدیل کند.
روحانی همچنین در ادامه‌ی اظهاراتش انتخاب مکان مناسب برای احداث شهرک‌های مسکونی جدید را یکی از نکات مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد دولت باید در انتخاب زمین و مکان برای ساخت مسکن و احداث شهرک‌های جدید با دقت عمل کند. وی افزود امکانات و نیازهای واحدهای مسکونی از جمله آب و برق و گاز و دیگر نیازمندی‌ها، باید قابل تامین و در دسترس باشد.
اظهارات حسن روحانی در خصوص ساخت شهرک‌های جدید در حالی عنوان می‌شود که وی در روزهای گذشته‌ها از ضرورت توسعه‌ی حریم شهرها برای افزایش ساخت و ساز در مناطق شهری خبر داده و تاکید کرده بود یکی از راه‌های خانه‌دار شدن مردم در شرایط فعلی و همچنین کاهش نرخ خانه در کلان‌شهرها توسعه‌ی شهرها و توسعه‌ی حریم شهرها برای توسعه‌ی زمینه‌های ساخت و ساز مسکونی است.
روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش در جلسه‌ی ویژه سازماندهی مسکن نیز تولید و عرضه مسکن، ساماندهی بازار اجاره و کنترل سوداگری در بخش مسکن را از مهم‌ترین تلاش‌ها ودغدغه‌های دولت برای کاهش و مهار التهابات در این حوزه دانست و اظهار داشت دولت در این راستا تمام تلاش خود را بکار خواهد بست تا در این حوزه یک آرامش و تعادل ایجاد کند.
به گفته‌ی تحلیل‌گران مداخله‌ی دولت در بازارهای مالی من‌جمله بازار مسکن از جمله یکی از مهم‌ترین عوامل در تشدید التهاب در این حوزه‌هاست قیمت مسکن در ایران تابعی از تورم افسارگسیخته در ایران و رشد بازار ارز، طلا و بورس در ایران است که تاثیر خود را در دیگر بازارهای مالی همچون بازار مسکن نیز می‌گذارد و بدون کنترل این بازارها که خود تحت تاثیر نقدینگی هنگفت موجود در جامعه هستند، امکان کنترل بازار مسکن و دیگر بازارهای مالی در ایران وجود نخواهد داشت. حسن روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش بار دیگر به تلاش دولت برای توسعه حریم شهرها و ساخت مسکن با استفاده از ظرفیت‌های بنیاد مسکن اشاره کرد و اظهار داشت دولت باید با تامین زمین و مشارکت جویی توسعه‌گران بخش خصوصی نسبت به تامین مسکن ارزان قیمت برای مردم اقدام کند.
به گفته‌ی تحلیل‌گران بازار، مداخله‌ی دولت در توسعه‌ی بافت شهری و توسعه‌ی حریم شهرها به منظور ساخت و ساز نه تنها قیمت مسکن را افزایش نخواهد داد بلکه به افزایش زمین‌ها در حومه و حریم شهرها نیز خواهد انجامید و خود به عنوان یک عامل تورمی در افزایش قیمت ملک تاثیر خود را بر افزایش قیمت مسکن در این حوزه‌ نیز باقی خواهد گذاشت.
روحانی در ادامه خواستار مداخله‌ی نیروی انسانی کارامد و موثر در بخش ساخت و ساز از امکانات قابل توجه در حوزه‌ی مصالح و ابزار ساخت مسکن شد و اظهار داشت این نیروی انسانی می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق، در این بازار رونق ایجاد کرده و یک اقدام راهبردی در حوزه اقتصاد ایران انجام دهد.
بازار مسکن به شدت تحت تاثیر نهاده‌ها در این حوزه است و بدون توجه به هزینه‌ی تمام‌شده‌ی مسکن که تحت تاثیر قیمت نهاده‌های ساخت و ساز من‌جمله سیمان، آهک، آهن و دیگر کالاهای اساسی مداخله‌گر در ساخت و ساز است، قابل تعیین نیست. افزایش قیمت سرسام‌آور این نهاده‌ها که عمدتا هم قیمت آنها توسط دولت تعیین می‌شود و تحت تاثیر قیمت ارز نیز قرار دارند و در عین حالی یک ابزار درامدی کارآمد برای دولت نیز هستند، بر قیمت تمام‌شده‌ی مسکن تاثیر می‌گذارد که بر خلاف تصور رئیس دولت نه تنها چشم‌اندازی از کاهش قیمت‌ها در حوزه‌ی مسکن ارائه نمی‌کند، بلکه نشان‌دهنده‌ی ارتقای قیمت در این حوزه نیز هست.