ایران و راههای نجات برجام

به گزارش رسانه ها محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جلسه نشست مجازی که با همکاری دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و موسسه مطالعات سیاست خارجی ایتالیا و سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم در قالب نشست‌های گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای برگزار می‌شود. به بررسی امکانات احیا برجام و نیز چالشهای منطقه ای پرداخت ومهمترین تحسر خودش را عدم دستیابی به توافقی برای احیا همکاری میان کشورهای منطقه خلیج فارس پرداخت . وی گفت چنانچه طرف‌های اروپایی اجرای آنچه توافق کرده‌اند را آغاز کنند نجات برجام ممکن است. وی درباره اقدام تهران برای کاستن از تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای گفت کاری که ما کرده‌ایم بر خلاف برجام نیست بلکه در چارچوب این توافق بوده است. ظریف در انتقاد از سیاست دولت دومالد ترامپ گفت امروز ما با دو ویروس مواجه هستیم. یکی ویروس کرونا و دیگری یکجانبه‌گرایی.وی افزود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همان کارهایی را علناً انجام می‌دهد که سایر دولت‌های آمریکا پشت پرده انجام می‌دادند.
ظریف با اشاره به برجام گفت: برجام یک دستاورد بزرگ در عرصه دیپلماسی بود که با کار سخت و مذاکرات جدی و طولانی ایجاد شد.وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است، به موضوع مکانیسم حل اختلاف برجام اشاره کرد و گفت: ما برجام را کاملا با چشم باز امضا کردیم و به همین خاطر، مکانیسم حل اختلاف را درست بجا استفاده کرده ایم.گفت که حرکت ایران به سمت مکانیسم حل اختلاف نه تنها بر خلاف برجام نیست بلکه عین مقررات و مفاد برجام است.ظریف گفت: ایران با وجود گذشت پنج سال از امضای توافق هسته ای، به دلیل کارشکنی های های برخی طرف های مقابل و بی تعهدی های اروپایی ها، ایران هنوز فواید اقتصادی برجام را کسب نکرده است.
وی همچنین خاطر نشان کرد که بزرگترین تأسفم این است که نتوانستم همسایگانمان را قانع کنم که باید در خصوص امنیت منطقه با هم همکاری کنیم.
آقای ظریف ظاهرا توجه ندارد که در زمان دولت اول روحانی بود که براثر کاهلی دولت و وزارت امور خارجه و کوتاه امدن دربرابر تندروها که سفارت عربستا ن در تهران به اشغال تندروها در آمد ک منجر به فصل جدیدی از قطع و تیره شدن روابط با کشورهای عرب منطقه شد .