حادثه نطنز، ابهام در مورد دلایل وقوع حادثه

بدنبال وقوع انفجاری در داخل یکی از سوله های واقع در مجتمع غنی سازی نطنز که شایعات زیادی را در مورد دلیل وقوع این حادثه بدنبال داشته است حدس و گمانهای زیادی را بدنبال داشته است . بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی عصر پنجشنبه در گفت وگویی در مورد دلایل حادثه گفت: امروز حوالی دو بامداد حادثه‌ای پیش آمد که در نتیجه آن، خسارات مادی ایجاد شده و لی خسارت جانی نداشتیم.و روند عادی فعالیت‌های غنی‎سازی به دور از محل حادثه ادامه دارد.
وی افزودفعالیتهای غنی سازی این مجتمع در زیر زمین انجام می شود اما در محوطه باز هم تعداد زیادی سوله داریم که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند و این سوله از سوله هایی بوده که در حال تکمیل است.
وی افزود در این سوله هیچ نوعی از مواد هسته‌ای نبوده؛ بنابر این برخلاف تبلیغات و شایعات رسانه‌های معاند و ضد انقلاب که بحث آلودگی را مطرح می کنند، هیچ آلودگی وجود نداشته است. این در حالی است که در اصفهان دیروز اعلام وضعییت قرمز در مورد آلودگی هواشد که بسیاری بر این باور بودند که ممکن است این بخاطر الودگی ناشی از مواد رادیو اکتیو باشد . هرچند هنوز در این مورد مدرک اثبات شده ای مطرح نشده است .
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود به هر حال به این سوله خساراتی وارد شده و مدتی طول می‌کشد تا بتوانیم دوباره آن را بازسازی کنیم اما چون کار اصلی ما در اینجا انجام نمی شود، هیچ تأثیری در غنی سازی ما نخواهد داشت و کندی هم در کار نداریم.وی افزود برای اینکه ثابت شود این کار به نحو احسن انجام می شود، فکر می‌کنم آماری که خواهیم داد در گزارشهای بعدی به لحاظ حجم مواد غنی شده سازی نشان خواهد داد که فعالیت‌های ما تغییر پیدا نکرده و حتی در حال افزایش نیز هست.کمالوندی گفت تولید مواد غنی سازی در این سایت بدون وقفه ادامه دارد، وکارشناسان در حال بررسی هستند تا هم علت حادثه و هم ابعاد آن مشخص شود که میزان خسارت چقدر بوده است.
کمالوندی افزود: تولید مواد غنی شده را از زمان کاهش تعهدات شروع کردیم و هم به لحاظ سطح غنی‌سازی و هم به لحاظ میزان تعهد نداریم و در زمان حاضر بالای ۳.۶۷ درصد تولید می کنیم که میزان آن نیز بالای ۳۰۰ کیلو هست. رمضانعلی فردوسی فرماندار شهرستان نطنزنیز اعلام کرد این سوله مختص وسایل اسقاطی بوده که به محض وقوع حریق و آتش‌سوزی، اکیپی از نیروهای آتش‌نشانی شهرستان نطنز در محل حاضر و آتش را خاموش کردند. وی گفت حادثه نطنز، وقفه ای در فعالیت های غنی سازی ایجاد نکرده است
این در حالی است که شب گذشته غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل عنصر خارجی را به عنوان دلیل حادثه رد نکرد .وی گفت بخش عمده‌ای از حوادثی که اخیرا اتفاق افتاد نتیجه رعایت نکردن مسائل ایمنی است، اما بخشی هم ممکن است ناشی از حرکات عناصر ضد انقلاب و عناصر مرتبط با آن باشد و شاید هم دشمن دخالت داشته باشد. وی تاکید کرد که اگر اثبات شود به کشورمان حمله سایبری شده است، پاسخ می دهیم.
این سخنان درحالی از سوی رییس سازمان پدافند غیرعامل مطرح شد که طی یک هفته گذشته بعد از انفجار در سایت خجیر این دومین حادثه بزرگی است که رخ داده است .در این میان به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی که بازرسانی در ایران دارد در بیانیه‌ای گفته از گزارش‌ها درباره این حادثه مطلع است اما انتظار نمی‌رود این حادثه تأثیری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی این نهاد بین‌المللی داشته باشد.در این بیانیه آمده ما در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم این حادثه هیچ تأثیری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخواهد داشت. در این میان در تصویر منتشر شده از حادثه نطنز پیداست، آتش سوزی مربوط به سوله ای در محوطه این مجموعه است که احتمالا مونتاژ سانتریفوژ در آن صورت میگرفته است و همچنین بخش بزرگی از سایت از بین رفته است
هنوز مشخص نیست که دلیل وقوع حادثه چیست ولی روز به روز موقعییت ایران در ارتباط با چالشهای هسته ای و تسلیحاتی با امریکا و اسراییل با توجه به ابهام در مورد انتخاب مجدد دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا افزایش مییابد و همچنین افزایش غنی سازی جمهوری اسلامی نیز از جمله مواردی است که حساسیت را افزایش داده است