ادعای حمله و خرابکاری در نطنز و واکنش امریکا و اسراییل

روزنامه امریکایی به نقل از یک منبع اطلاعاتی در خاورمیانه که نام آن را ذکر نکرده و به احتمال زیاد اسراییل میباشد مدعی شده که واقعه انفجار نطنزیک حادثه خرابکاری بوده است .روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است این حادثه حاصل انفجار یک وسیله انفجاری بوده که در داخل تأسیسات نطنز کار گذاشته شده بوداین مقام اطلاعاتی گفته این انفجار موجب تخریب بخش اعظم یکی از قسمت‌های رو زمینی مجتمع غنی‌سازی نطنز که به بالانس کردن دستگاه‌های سانتریفیوژ قبل از عملیاتی شدن آنها اختصاص داشته، شده است. نیویورک تایمز به نقل از دیوید آلبرایت، رییس موسسه علم و امنیت بین الملل، نوشته است که برخی عوامل نشان می دهند که این فاجعه به احتمال زیاد در نتیجه یک اقدام خرابکارانه رخ داده باشد به گفته آلبرایت، اینکه در این تاسیسات مقادیر زیادی مواد محترقه قوی، که بتواند یک انفجار را ایجاد کند، انبار شده باشد نامحتمل است وی افزود قطعات و اجزا مربوطه را به اینجا آورده و مونتاژ می‌کنند. مایعات قابل اشتعال چندانی به اینجا آورده نمی‌شود. فعالیت‌های مونتاژ به خودی خود خطرناک نیستند. به نظر می‌رسد که این اتفاق، خرابکاری باشد. آلبرایت با اشاره به اهمیت بسیار بالای این تاسیسات در پیشرفت هسته ای ایران، گفت همین موقعیت احتمال یک حمله عامدانه را بیشتر می کند. او گفت اگر هدف این باشد که برنامه هسته ای ایران به عقب بیفتد، این مکان برای حمله هدف بدی نیست. آلبرایت در عین حال تاکید کرد تا زمانیکه ایده خرابکاری ثابت نشده باید به آن به دیده تردید نگاه کرد.
در این میان روزنامه های اسراییلی این فرضیه را به طور گسترده مطرح کرده اند و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل هم در برابر پرسش خبر نگاران سکوت کرده است و روشی است که انها در مورد هر اقدامی انجام میدهند . برخی مقامات اطلاعات اسراییلی نیز بدون ذکر نام مدعی حمله هواپیماهای اف 16 اسراییلی به این مرکز شده اند .
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به انفجار در تأسیسات نطنز واکنش نشان داده است.وزارت خارجه آمریکا گفته است در حال رصد گزارش‌های مربوط به آتش‌سوزی در یکی از تأسیسات هسته‌ای ایران هستیم.در بیانیه وزارتخانه میافزاید این رویداد، مجدداً این را یادآوری می‌کند که رژیم ایران چگونه به جای رسیدگی به نیازهای مردم همچنان برنامه هسته‌ای منحط خودش را در اولویت قرار می‌دهد.
هنوز مشخص نیست که دلیل این حادثه خرابکاری است ولی در صورت اثبات این موضوع جمهوری اسلامی در موقعییت دشواری قرار میگیرد زیرا در صورت عدم پاسخگویی موقعییت دشواری در افکار عمومی پیدا میکند ولی در صورت پاسخگویی نیزبا خطر درگیری نظامی روبرو میشود که انهم در شرایط کنونی از آن اجتناب میورزند .