سخنگوی دولت و چالشهای بین المللی ایران

علی ربیعی در مصاحبه ای اختصاصی با یک رسانه کشور روسیه به چالشهای بین المللی ایران پرداخته است . وی میگوید که قوانین امریکا علیه سوریه اهمییتی برای ایران ندارد و میافزاید ما اهمیتی به این قانون گذاری ها نمی دهیم. اگر هدف قانونگذاران امریکایی هدف قرار دادن مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای لبنان و سوریه باشد، نشان دهنده عدم اطلاع آنها از عمق روابط و پیوندهای ماست. رژیم آمریکا سالهاست که می کوشد از طریق ابزارهای نظامی، سیاسی و خرابکاری، ملت های منطقه را از هم جدا کند و هر بار متحمل شکست شده است. ما اطمینان داریم که آنها اینبار هم شکست خواهند خورد. وی در مورد روابط ایران با چین و روسیه گفت ما در یکی از بهترین دوره‌های روابط تاریخی ایران و روسیه هستیم. مناسبات ما در همه زمینه‌های همکاری اقتصادی و استراتژیک به سرعت در حال پیشرفت است. دو ملت بزرگ ایران و روسیه در کنار یکدیگر موفق به ناکام گذاشتن پروژه خطرناک آمریکا و متحدانش در سوریه شدیم. اگر همکاری ایران و روسیه نبود، امروز داعش بر مناطق گسترده‌ای از مدیترانه تا بین النهرین حکومت و کشورهای بیشتری را در سراسر جهان تهدید می‌کرد. همینطور ایران و روسیه نمونه همکاری کم نظیری را در دفاع از چندجانبه گرایی و استقرار حقوق بین الملل به نمایش گذاشته‌اند. ما مصمم هستیم که روابط دو ملت را عمیق تر کنیم. نزدیک شدن هرچه بیشتر ایران و روسیه نه تنها برای ملت‌های منطقه بلکه برای سراسر جهان نوید بخش صلح و ثبات بیشتر است. این همکاری علیه هیچ کشوری نیست مگر کشورهایی که راه زورگویی و قلدری را در روابط بین الملل انتخاب می‌کنند و حقوق سایر ملت‌ها را لگدمال می کنند.
وی در مورد موضع این دوکشور در شورای امنیت گفت خوشبختانه دوستان روسی و چینی ما به خوبی از نیات شرورانه آمریکا در طراحی توطئه های پیاپی که نتایج خروج یکجانبه انها از برجام است، آگاه هستند و ما مطمئن هستیم که به همان خوبی از پیامدهای مخرب عدم ایستادگی در برابر این زورگویی علیه ایران اطلاع دارند.وی همچنین درمورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و قعطنامه شورای حکام گفت ما این دو مسئله را جدا از یکدیگر مورد بررسی قرار می دهیم هرچند به خوبی می دانیم که رژیم آمریکا مسئله تحریم تسلیحاتی و گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای را در قالب یک برنامه توطئه آمیز خطرناک پیش می برد. وی افزود ما در مورد هر کدام از این مسائل، تمام سناریوها و انتخاب ها را مد نظر قرار می دهیم و بدون شتابزدگی تصمیمات مقتضی و متناسب را اتخاذ خواهیم کرد.
وی در مورد امکان مذاکره با امریکا در صورت تغییر ترامپ گفت تحریم‌های آمریکا به دسترسی مردم ایران به غذا و دارو آسیب رسانده و نقش انکارناپذیری در کاهش درآمدهای ملی ایرانیان داشته است.
امروز طبقات پایین اقتصادی و بیماران در معرض مستقیم تاثیرات تحریم های آمریکا هستند.از نظر ما این مصداق تمام عیار جنایت علیه بشریت و علیه ملتی است که تنها جرم آن، اجرای قوانین و پایبندی به توافقات بین المللی است وی افزود با وجود این سیاست خارجی ما در برابر آمریکا از اصول معینی پیروی می کند و ما آماده ایم با هر رئیس جمهوری که حاضر به تن سپردن به قوانین بین المللی و در پیش گرفتن احترام متقابل باشد، دیپلماسی را آزمایش کنیم.
.وی در مورد روابط اقتصادی با ونزویلا از جدیت ایران برای ادامه تجارت آزاد با ونزوئلا در صورت درخواست این کشور خبر داد.
وی گفت روابط تجاری ایران و ونزوئلا بر اساس قوانین بین المللی، نیازهای دو کشور و با در نظر گرفتن همه شرایط دوطرفه صورت گرفته و در آینده نیز بر همین منوال خواهد بود.. اگر در آینده دولت و مردم ونزوئلا همچنان نیاز به کالاهایی داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران قادر به تامین آن باشد، بطور جدی مورد رسیدگی قرار خواهیم داد. تهدیدهای آمریکا تاثیری بر اراده ما برای انجام تجارت آزاد و قانونی میان دو کشور نخواهد گذاشت
جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته در چالشهای بین المللی خود تعادلی میان توان و ظرفیتهایش و نیز محدودیتهایش با شعارها وسیاستهایش برقرار کند ودر نتیجه روز به روز صورت حساب هزینه هایش افزایش مییابد