گسترش مجدد کرونا و هشدار دولت

سخنگوی وزارت بهداشت روز پنجشنبه از شناسایی ۳۵۷۴بیمار جدید طی ۲۴ساعت گذشته خبر داد که بالاترین رقم از ابتدای شیوع کرونا در چهار ماه گذشته است.در این میان وضعییت قرمز و هشدار دهنده در مورد استانها مطرح شده که خوزستان و گیلان از همه وضعییت خطرناکتری دارند . در خوزستان دبیر کمیته اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در یک ماه اخیر حداقل آمار، خیلی افزایشی شده تمام هفته‌ها افزایش مورد داشتیم و هیچ زمانی نبوده که ما تعداد مواردمان ثابت بشود و یا حتی کاهش داشته باشد بنابراین میزان آلودگی در جامعه خیلی بیشتر از چیزی است که ما داریم می‌بینیم و امار مطرح شده نوک کوه یخ را نشان میدهد . در گیلان نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت افزایش تعداد بستریها طی روزهای اخیر نشان‌دهنده شیوع پیک دوم کرونا ویروس در استان است که متأسفانه میزان سرایت کرونا بسیار زیاد است وی افزود از چهار هزار پرستار و ۴۰۰پزشک که در گیلان به بیماران کرونایی خدمات‌رسانی کردند یک‌هزار پرستار و شصت پزشک به این بیماری مبتلا شدند .
در تهران نیز آمار مراجعان نسبت به گذشته به‌خصوص در بیمارستان امام و مسیح دانشوری که معیاررشد کورناست افزایش یافته است .
در چنین شرایطی حسن روحانی رییس جمهور بار دیگرخواستار این شده که مردم فاصله ها را رعایت کنند . وی روز پنجشنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کورونا بر لزوم نظارت دقیق بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از جانب دستگاه‌ها و همه مردم تاکید و با اشاره به نامشخص بودن شرایط ویروس کووید ۱۹ در آینده تصریح کرد: حفظ سلامت مردم و همه آحاد جامعه برای دولت اولویت اساسی است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا ضمن انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تامین سلامت مردم نیز مورد توجه خاص قرار گیرد. روحانی گفت: جامعه باید باور داشته باشد که آینده ویروس کرونا نامشخص است بنابراین مردم باید زندگی خود را با این ویروس در هر شرایطی سازگار کنند.وی افزود دستورالعمل‌ها و فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، باید از سوی مردم و کسب و کارها به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد. چنان‌چه در هر بخشی از کشور این هشدارها جدی گرفته نشود و شیوع بیماری دوباره اوج بگیرد، مسئولان ناگزیر از بازگرداندن محدودیتها خواهند بود که این موضوع هم زندگی عادی شهروندان را دچار مشکل خواهد کرد و هم آسیب‌های اقتصادی جدی به جامعه خواهد زد.
این سخنان که ناشی از این است که دولت نه توان مالی لازم را دارد تا هزینه قرنطینه شدن مردم را بپردازد و نه از امکانات پزشکی گسترده برخوددار است که بتواند موج جدید بیماری را رها کند. و لذا در این میان مردم و جامعه پزشکی قربانیان این ضعف اقتصادی و مدیریتی حکومت خواهند شد .در این میان باز گشایی حرمهای مذهبی نیز به گسترش بیماری دامن خواهد زد .