فصل جدید در روابط چین و ایران

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای حل مسئله تحریمها فعالییت دیپلماتیک خود را شدت بخشیده است . در سفر به چین با وانگ یی همتای چینی خود دیدار کرد ودراین دیدار با اشاره به اهمیت روابط چین و ایران تاکید کرد ایران مهمترین رابطه راهبردی را در جهان دارد.
او همچنین سفر علی لاریجانی و هیات همراه به چین به عنوان یک شروع جدید یاد کرد و افزود: چین از کشورهای مهم برای ایران است و در سیاست خارجی ایران نقش بالایی دارد.وی با اشاره به اینکه به همراه رییس مجلس و یک هیات بلند پایه به پکن سفر کرده است، تصریح کرد این سفر شروع تازه ای در روابط دو کشور است و نگاه راهبردی تهران به چین را نشان می دهد.

در اخرین تحول شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در دیدار با علی لاریجانی، با تاکید بر اینکه تغییر در وضعیت بین‌الملل و منطقه خللی در عزم پکن برای توسعه روابط راهبردی با تهران ایجاد نخواهد کرد گفت: بایستی دو کشور بر توسعه امنیت راهبردی متقابل در شرایط جدید و حمایت از یکدیگر در موضوع منافع مشترک ادامه دهند.
لاریجانی نیز در این دیدار گفت: تقویت همکاری‌های دوجانبه و دوستانه نه تنها برای منافع اساسی دو کشور، بلکه از جهت برقراری صلح و ثبات و همچنین توسعه در آسیا و جهان از اهمیت برخوردار است.
رئیس مجلس ایران با بیان اینکه کشورش روابط خود با چین را بر پایه یک چشم‌انداز بلند مدت و راهبردی تقویت کرده، گفت: ایران در شرایط جدید، امیدوار به تعمیق امنیت سیاسی متقابل با چین و همچنین افزایش حمایت متقابل در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای است و از همکاری‌ عملگرایانه با پکن استقبال می‌کند. رییس مجلس شورای اسلامی که به دعوت لی ژان شو همتای چینی خود در راس هیاتی به این کشور سفر کرده است روزسه شنبه وارد فرودگاه بین المللی پکن شد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی و عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی نیز در این سفر لاریجانی را همراهی می کنند.
ایران برای مقابله با تحریمهای امریکا در صدد ارتقا روابط خود با چین است