مصاحبه ظریف با نشریه لوپوتن فرانسوی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بار دیگری در اظهاراتی چالش‌برانگیز در گفتگو با نشریه لوپوتن فرانسه اظهار داشت ایران هیچ‌گاه نگفته است هدفش نابودی اسرائیل است.
وی همچنین اظهار داشت ایران هیچگاه به دنبال درگیری با کشورهای منطقه نبوده و برعکس این عربستان سعودی است که خواهان درگیری با ایران است.
وی اظهار داشت ایران هیچ وقت اقدامی علیه دولت عربستان سعودی انجام نداده و برعکس سالانه هشتاد هزار زائر برای حج می‌فرستد که یکی از بزرگ‌ترین اعزام‌های زوار در دنیا است.
ظریف همچنین در واکنش به انجام آزمایش موشکی جدید در ایران اظهار داشت برنامه موشکی ایران غیر قانونی نیست و اظهار داشت قطعنامه‌ای که اعلام کند ایران باید فعالیت‌های موشکی خود را متوقف کند وجود ندارد. وی همچنین گفت موشک‌های ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را ندارد و اقدامات موشکی ایران برخلاف روح توافق هسته‌ای نیست.
ظریف همچنین در واکنش به این موضوع که ایران روی موشک‌های ارسالی به سوریه شعار مرگ بر اسرائیل نوشته است اظهار داشت ایران هیچگاه نگقته که اسرائیل را نابود خواهد کرد. وی همچنین گفت یک نفر را پیدا کنید که چنین حرفی را زده باشد.
ظریف همچنین با استناد به سخنان احمدی‌نژاد اظهار داشت وی هم نگفته بود که اسرائیل را نابود خواهد کرد، بلکه اظهار داشت که وی با استناد به سخنان آیت‌الله خمینی گفته بود اسرائيل از صفحه روزگار محو خواهد شد.
ظریف همچنبن اظهار داشت منظور مقامات جمهوری اسلامی این است که اسرائیل با سیاست‌هایی که در پیش گرفته، خودش این سرنوشت را برای خود رقم خواهد زد.
وزیر امور حارجه ایران، در واکنش به تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم نیز خاطرنشان کرد آثار زیان‌بار این تحریم بسیار کمتر از آن چیزی بوده که انتظار می‌رفت. ظریف در بخش دیگری از مصاحبه‌اش نیز عنوان کرد ایران یک کشور دیکتاتوری نیست که فقط یک نفر حرف بزند. وی اظهار داشت ایران کشوری است مثل فرانسه دارای دمکراسی یا جریان‌های مختلفی که در باره مسایل، نظرات مختلفی دارند.
این اولین بار نیست که محمدجواد ظریف ایران را کشوری واجد آزادی و دموکراسی عنوان می‌کند. وی چندی پیش هم با طرح این موضوع که در ایران زندانی سیاسی وجود ندارد، واکنش‌های زیادی را علیه خود در فضای مجازی ایجاد کرده بود. در عین حال اظهارات محمدجواد ظریف در این خصوص که در ایران کسی حرفی از نابودی اسرائیل نزده، در حالی عنوان می‌شود که همین حالا هم در بسیاری از میادین شهرهای بزرگ در ایران، در واکنش به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای، روزشمار نابودی اسرائیل نصب شده است. شعار مرگ بر اسرائیل یکی از کلیدی ترین شعارهای ایران است و دولتمردان ایرانی در مناسبت‌های مختلف بارها بر عزم جدی جمهوری اسلامی بر نابودی اسرائیل تاکید کرده و با جعلی خواندن رژیم اسرائیل آن را دولتی غیرقانونی عنوان کرده‌اند.