ایران در رسانه های جهان سه شنبه ۲۷ آذر

خبرگزاری فرانسه: سازمان ملل نقض فاحش حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه گذشته با صدور قطعنامه‌ای نقض فاحش حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قطعنامه با 84 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 67 رأی ممتنع به‌تصویب رسیده است.

صدور این قطعنامه که به پیشنهاد دولت کانادا در سازمان ملل مطرح شده بود با رجوع به گزارش‌های جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل تهیه شده بود.

این گزارش‌ها می‌گوید رژیم جمهوری اسلامی طی یک سال گذشته اقدامات سرکوبگرانه خود بر علیه معترضان، مخالفان سیاسی و عقیدتی، روزنامه‌نگاران و فعالان در شبکه‌های اجتماعی را تشدید کرده است.

این قطعنامه همچنین اعدام نوجوانانی را که زیر سن 18 سالگی مرتکب جرم شده‌اند و وجود شکنجه در زندان‌های رژیم، بازداشت‌های خودسرانه و محدود ساختن آزادی بیان و سرکوب اقلیت‌های مذهبی را محکوم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بهرام قاسمی در واکنش به صدور این قطعنامه گفته است «رأی‌دهندگان به آن واقعیات جامعه ایران را نادیده گرفته‌اند».

https://www.timesofisrael.com/un-condemns-severe-human-rights-violations-in-iran/

یو آی وایر: روسیه قرارداد بزرگ نفتی با ایران را لغو کرد

خبرگزاری ‘یو آی وایر’ در گزارشی می‌نویسد روسیه اعلام کرده است که از تحریم‌های جدید نفتی آمریکا علیه ایران پیروی می‌کند. این تصمیم پس از آن اعلام می‌شود که کمپانی معظم نفتی ‘روس‌نفت’ (Rosneft) می‌گوید قرارداد 30 میلیارد دلاری خود برای سرمایه‌گزاری در صنایع نفت ایران را که سال گذشته امضاء کرده بود لغو کرده است.

بر طبق این قرارداد قرار بود ‘روس‌نفت’ سالانه 55 میلیون تن نفت خام را از منابع زیرزمینی ایران استخراج و پالایش بدهد.

به گزارش خبرگزاری ‘ ودوموستی’ (Vedomosti)، این پروژه استراتژیک که شامل استخراج نفت و گاز ایران و رساندن آنها به بازارهای جهانی بود سال گذشته با ایران امضاء شده بود ولی اکنون به‌طور کامل لغو شده است.

یکی از مدیران این کمپانی به این خبرگزاری گفته است ادامه مذاکرات برای پیشبرد این پروژه در تابستان امسال و پس از آنکه آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد متوقف شده بود.

همزمان منابع خبری در بازارهای نفت اعلام کرده‌اند که ایران در ماه نوامبر 23 درصد از تولید نفت خود برابر 900 هزار بشکه در روز را کاهش داده است.

http://uawire.org/russia-joins-in-sanctions-against-iran