ایران در رسانه های جهان دوشنبه ۲۶ آذر

تایمز اسرائیل: جاسوسان اسرائیلی مرتباً مخفیانه به ایران سفر می‌کنند

روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور می‌گوید جاسوسان اسرائیلی مرتباً برای ارزیابی از توسعه برنامه هسته‌ای ایران مخفیانه به این کشور رفت و آمد می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو روز گذشته در دیداری با دیپلمات‌های اسرائیلی گفته است که مأموران مخفی سازمان‌های جاسوسی کشورش برای خنثی کردن ادامه برنامه هسته‌ای ایران فعال هستند.

وی گفته است: «ما برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران در سراسر جهان در حال یک نبرد هستیم. ما حتی به‌طور متناوب از این برنامه در داخل خود ایران هم بازدید می‌کنیم.»

نتانیاهو در مورد چگونگی این «بازدیدها» هیچ توضیحی نداده است.

اسرائیل در گذشته نیز به انجام فعالیت‌های جاسوسی و خرابکارانه در برنامه هسته‌ای ایران اعتراف کرده است. در ماه آوریل امسال اسرائیل بیش از 100 هزار اسناد و مدارک را که مدعی بود از انبارهای برنامه هسته‌ای ایران به‌سرقت برده است طی یک کنفرانس مطبوعاتی به‌نمایش درآورد. نتانیاهو در ماه سپتامبر نیز در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد در جنوب تهران یک انبار مخفی تسلیحات اتمی وجود دارد.

https://www.timesofisrael.com/netanyahu-says-israeli-agents-periodically-visit-iran-to-monitor-nuke-program/

چتام هاوس: ترکیه شریک استراتژیک ایران شده است

اندیشکده چتام هاوس در انگلیس در گزارشی می‌نویسد اولویت‌های اقتصادی اکنون ترکیه را یک شریک استراتژیک ایران کرده است.

در این گزارش آمده است: «درحالی که ترکیه و ایران دو رقیب تاریخی از منظر مسایل ژئوپولتیکس بوده‌اند، آنها همواره روابط خود را بر مبنای منافع و اولویت‌های اقتصادی تنظیم کرده‌اند.

یکی از این موارد مهم برای دو کشور بخش انرژی بوده است. ترکیه یکی از بزرگترین مشتریان نفت و گاز ایران است. درحالی که ترک‌ها همواره با ایران در زمینه‌های سیاسی، نظامی و دیپلماتیک در منطقه رقابت سخت می‌کنند، وابستگی آنها به منابع انرژی ایران روابط اقتصادی میان دو کشور را همچنان پا برجا و قوی نگه داشته است. بویژه در سال‌های اخیر که ایران زیر فشار تحریم‌های غرب بوده است، ترکیه تلاش کرده است از این فرصت استفاده کرده و از تأثیرات این تحریم‌ها بکاهد.

از سوی دیگر افزایش تنش میان ترکیه و آمریکا باعث شده است که آنکارا برای نمایش اختلافات خود با واشنگتن هرچه بیشتر با تهران رابطه نزدیکتری از خود نشان دهد، به‌طوری که اکنون دو کشور به شکل یک محور استراتژیک در مقابل سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا درآمده‌اند.

https://www.naturalgasworld.com/turkey-and-iran-energy-economy-and-politics-in-the-face-of-sanctions-66794