هشدار همتی در خصوص ریسک‌پذیری بالای بازار ارز

با ادامه کاهش نرخ ارز، مدیر کل بانک مرکزی به مردم هشدار داده است با توجه به ریسک بازار مردم مراقبت باشند در دام نوسان‌ قیمت ارز و سفته بازی دلالان ارز نیفتند.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفته است تعدیل تدریجی قیمت ارز، به تدریج آن را به سمت واقعی شدن هدایت خواهد کرد و بانک مرکزی در تلاش است تا دور از هیجان، بازار را مدیریت و هدایت کند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرده است اقدامات بانک مرکزی و گشایش تدریجی کانال مالی اروپا، ثبات لازم را در بازار ارز به وجود خواهد آورد.
همتی همچنین با اشاره به تلاش بانک مرکزی بر مدیریت بازار ارز گفته است بازار در کنترل بانک مرکزی است و نحوه دخالت در بازار ارز بخشی از برنامه مدیریت بازار است.این اولین بار نیست که بانک مرکزی با دخالت در بازار ارز، قیمت ارز را تعدیل و کنترل می‌کند. اما تجربه نشان داده است که این دخالت گرچه در کوتاه‌مدت موثر است اما فشار تورمی ناشی از قیمت ارز، تاثیر خود را بر بازار می‌گذارد و انباشت تدریجی تورم بر قیمت ارز، شوک‌های شدید قیمتی به بازار تحمیل می‌کند. ضمن اینکه مداخله بانک مرکزی در بازار به واسطه دلالانی صورت می‌گیرد که بنا به تجربه کمی بعدتر به عنوان مفسدان اقتصادی به جامعه معرفی و معمولا اعدام می‌شوند.
بنا بر گزارش‌های مستندی که در ابتدای دستگیری بابک زنجانی مطرح شد، وی جزو اولین دلالان ارز در بازار ارز و تحت نظارت بانک مرکزی است که بنا به گفته خودش و تایید گزارش‌های قضایی، در دوره خدمت سربازی و به عنوان راننده رئیس بانک مرکزی به مهم‌ترین دلال بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز تبدیل شده بود.
وحید مظلومین نیز که چندی پیش به عنوان سلطان سکه و به عنوان مفسد فی‌الرض اعدام شد، بنا به تایید بانک مرکزی در چند دوره به عنوان نماینده بانک مرکزی وظیفه مداخله در ازار را به عهده داشته است.
بنابراین به نظر می‌رسد باید منتظر باشیم تا چند سال دیگر نیز دلال امروز بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار ارز و تحت کنترل قرار دادن بازار توسط بانک مرکزی، با اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شود.