سرانجام پرونده های فساد بزرگ

حجت‌الاسلام ‌ هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه، روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران خراسان شمالی اظهار داشت در اغلب پرونده‌های فساد بزرگ که اموال اختلاس و سوءاستفاده شده است، اغلب این اموال بازگشت پیدا می‌کنند و اگر مبلغی بازگشت داده نشده پیگیری می‌شود. وی همچنین از اینکه رسانه‌ها در خصوص پرونده‌های اقتصادی، فقط اخبار منفی را منتشر می‌کنند و اخبار اصلاحی آنها منتشر نمی‌شود انتقاد کرد. وی همچنین با اشاره به پرونده بابک زنجانی اظهار داشت باید تمام مبالغ خارج‌شده از بیت‌المال به بیت‌المال بازگردد. وی همچنین از مردم خواست برای اعدام زنجانی عجله نکنند و افزود وی در زمان مناسب اعدام خواهد شد.
هادی صادقی همچنین با بین این موضوع که مبلغی که باید توسط زنجانی به بیت‌المال بازگردد، به چند هزار میلیارد تومان می‌رسد گفت اموال زنجانی در داخل کشور شناسایی و مصادره شده است. وی افزود اموال شناسایی‌شده به رقم اصلی خود نرسیده و بخشی از اموال در خارج از کشور است که اکنون به آنها دسترسی وجود ندارد و باید بر اساس اظهارات خود فرد یا دوستانشان این شناسایی انجام شود.اظهارات معاون فرهنگی قوه قضائیه در خصوص شناسایی و مصادره اموال زنجانی در حالی ابراز می‌شود که اموال مصادره شده‌ی وی که برای مزایده در معرض فروش قرار گرفته است، هیچکدام به فروش نرفته و همچنان هیچ پولی به بیت‌المال بازنگشته است.
در عین حال، بر خلاف اظهارات آقای صادقی، وکیل بابک زنجانی پیش از این اعلام کرده بود، در صورتی که موکلش تمام دیون بیت‌المال را پرداخت کند، وی از حکم اعدام تبرئه خواهد شد.
در همین حال سید محمود علیزاده‌طباطبایی وکیل حمید باقری‌درمنی، دیگر متهم پرونده فساد مالی بابک زنجانی و دوست نزدیک و شریک تجاری او با بیان این موضوع که در حال مذاکره با شرکت نفت جی هستند، گفته است به این شرکت اعلام شده تمام محکومیت مالی موکلش در مدت سه ماه به شرکت نفت جی پرداخت خواهد شد و اجرای حکم اعدام متوقف خواهد شد.
وی همچنین گفته است به شرکت اعلام شده که با هر تضمین معتبری موکلش آماده رد مال در مهلتی سه ماهه به شرکت نفت جی است.
بعید است که حتی در صورت رد مال، قوه قضائیه جمهوری اسلامی حاضر به مصالحه در خصوص اعدام این افراد باشد. جمهوری اسلامی برای حفظ مشروعیت خود در برخورد با فساد اقتصادی و نشان دادن این موضوع که در برخورد با فساد اقتصادی، جدی و بی‌ملاحظه است،‌ عموما در همه پرونده‌های مالی و فساد اقتصدی سنگین یک یا دو نفر را برای تسکین افکار عمومی و نشان دادن جدیت قوه قضائیه در برخورد با فساد اقتصادی به اعدام محکوم می‌کند.
در خصوص پرونده فساد مالی بابک زنجانی، گزارش‌ها و اظهارات متعددی تاکنون منتشر شده که نشان می‌دهد در پرونده بابک زنجانی در خصوص این فساد گسترده اقتصادی، برخی از مسئولین عالی‌رتبه‌ی نظام از جمله سعید مرتضوی و یکی از برادران لاریجانی در بروز این فساد مالی موثر بوده‌اند، اما با وجود انتشار اسنادی در این خصوص، هیچکدام در خصوص پرونده نفتی که مهم‌ترین بخش فساد مالی بابک زنجانی است، محکومیتی دریافت نکردند. مرتضوی به عنوان یکی از مهم‌ترین متهمان پرونده نفتی مرتبط با تامین اجتماعی به دویست هزارتومان جریمه و دو سال زندان محکوم شد که این محکومیت مربوط به فساد پرونده نفتی هم نبود و بنا به شکایت وکیل سازمان تامین اجتماعی از مرتضوی صورت پذیرفت.