نگاهی به وضعیت پناهجویان ایرانی خارج از ایران

بازداشت و ممانعت از ورود دو تن از شهروندان ایرانی در گرجستان بهانه شده است تا بار دیگر وضعیت پناه‌جویان ایرانی در خارج از ایران مورد توجه و تاکید رسانه‌ها قرار بگیرد و دولت ایران به علت کم‌توجهی به وضعیت پناهجویان مورد انتقاد واقع شود. گزارش‌هایی در خصوص وضعیت نامناسب پناهجویان در صربستان منتشر شده و گفته شده است بسیاری از شهروندان ایرانی در اردوگاه‌های صربستان از حداقل امکانات زندگی و بهداشتی محروم هستند. اینکه دولت صربستان به عمد شرایط نامناسبی را برای شهروندان ایرانی ایجاد کرده یا به طور کلی وضعیت پناهجویان در اردوگاه‌های صربستان نامناسب و طاقت‌فرسا است، در گزارش‌ها مورد اشاره قرار نگرفته، اما واقعیت این است که صربستان به طور کلی رویکرد مناسبی نسبت به مسلمانان ندارد و نسل‌کشی مسلمانان توسط صرب‌ها، یکی از جنایت‌های بزرگ و فراموش‌نشدنی بشریت در دوران معاصر است.
بسیاری از ایرانیان به امید زندگی بهتر در کشورهای توسعه‌یافته، سال‌هاست با درخواست پناهندگی، به زندگی در اردوگاه‌های پناهندگان تن داده‌اند و مشکلات ناشی از آن را هم پذیرفته‌اند.
پناهجویان و کسانی که درخواست پناهندگی می‌کنند،‌ارتباط خود را با کشور مبدا قطع می‌کنند و به علت مشکلاتی که در کشور مبدا دارند، از مشکلات سیاسی و اجتماعی گرفته تا ناهمگنی فرهنگی و اجتماعی با کشور پیشین خود، ترجیح داده‌اند کشور خود را ترک کنند، لذا دریافت کمک از طرف دولت مبدا توسط پناهجویانی که کشور مبدا خود را برای زندگی و کار مناسب نمی‌دانسته‌اند یا کشور مبدا پذیرای آنها نبوده، کار عبث و بی‌معنایی است.
جالب اینکه سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با استناد به همین گزارش‌ها بر همت جدی جمهوری اسلامی در خصوص رسیدگی به وضعیت شهروندان ایرانی در بیرون از ایران تاکید کرده و گفته است وزارت امور خارجه نسبت به شرایط این شهروندان با حساسیت برخورد خواهد کرد.