ایران در رسانه های جهان دوشنبه ۱۹ آذر

گلوبال پست: حضور مخفیانه سازمانهای جاسوسی ایران در کشورهای بالکان

روزنامه گلوبال پست در گزارشی می‌نویسد حکومت ایران به‌طور مخفیانه و آرام نفوذ خود را در کشورهای منطقه بالکان در اروپای شرقی افزایش داده است.

در این گزارش آمده است: «عملیات اطلاعاتی و جاسوسی حکومت ایران در سراسر جهان توجه بسیاری از سازمان‌های امنیتی را جلب کرده است. اما حضور ایران در کشورهای منطقه بالکان کمتر توجهی را به‌خود جلب کرده است. رسانه‌های گروهی پتانسیل یک‌چنین نفوذی را دست‌کم گرفته‌اند.»

به‌گفته این گزارش، بیشترین عملیات جاسوسی حکومت ایران در میان کشورهای بالکان در بلغارستان انجام می‌شود. یک سیاستمدار بلغاری به این روزنامه گفته است: «بیشتر سیاستمداران ما نسبت به دو واقعیت بی‌تفاوت هستند: اول اینکه ایرانی‌ها یک شبکه وسیع و منظم اطلاعاتی در کشور ما به‌راه انداخته‌اند، و دیگر آنکه از طریق این شبکه به سایر کشورهای بالکان راه پیدا می‌کنند.»

به‌گفته این منبع خبری، دلیل انتخاب بلغارستان از سوی ایران برای ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی این است که کشور بلغارستان تقریباً از بقیه کشورهای اروپایی کمتر در اخبار رسانه‌ها قرار دارد و از نظر جغرافیایی به ایران نزدیکترین کشور اروپایی عضو اتحادیه می‌باشد.

Under the Radar: Iran’s ‘Stealth’ Presence on the Balkans

روزنامه نشنال: ایران خواهان صلح در یمن نیست

وبسایت خبری- تحلیلی نشنال می‌نویسد تیموتی لیندرکینگ معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کشورهای عرب می‌گوید حکومت ایران به‌نظر نمی‌رسد هیچ علاقه‌ای به یک صلح پایدار در کشور یمن داشته باشد.

تیموتی لیندرکینگ به نشنال گفته است: «ایران همواره آتش جنگ در یمن را شعله‌ور نگه داشته است و از این راه عربستان سعودی را در این مناقشه زمین‌گیر می‌کند. ایران با ارسال تسلیحات پیشرفته و مشاوران نظامی به یمن حوثی‌ها را قادر ساخته است تا در مناطق مرزی یمن با عربستان آنها را درگیر کنند و از این راه به ادامه حفظ مناطق زیر نفوذ خود یاری برسانند.»

اظهارات این مقام آمریکایی درحالی بیان می‌شود که روز گذشته نمایندگان دولت قانونی یمن و حوثی‌ها در کشور سوئد برای نخستین بار با یکدیگر برای یک آتش‌بس و رسیدن به صلح در یمن گفتگو کردند.

همزمان در کشور ابوذبی نیز کنفرانسی برای بازسازی یمن پس از پایان جنگ داخلی آن برگزار شده است.

https://www.thenational.ae/world/mena/iran-not-interested-in-yemen-peace-says-us-state-department-official-1.800871