برنج‌های تراریخته هندی درراه بازار ایران

خبرگزاری‌ها از توافق بین ایران و هند برای پرداخت پول نفت به روپیه خبر داده‌اند. همچنین گفته شده است دولت هند قرار است نیمی از مبلغ نفت را به صورت کالا به ایران صادر کند. بنا بر گزارش‌ها سازوکار اجرایی این اقدام در ۱۰ روز آینده اعلام خواهد شد. بر اساس توافق قبلی قرار بود 45 درصد پول نفت با روپیه و 55 درصد با یورو پرداخت شود.
اما توافق پیشین اجرایی نشده و بر اساس توافق جدید، تمامی میزان پرداختی هند به ایران قرار است به صورت روپیه به ایران پرداخت شود.
هند مانند دیگر کشورهای مستثنی‌شده برای خرید نفت ایران، مجاز شده است تا در ازای نیمی از پول نفت، محصولات کشاورزی، غذا و دارو به ایران صادر کند. صادرات محصولات پتروشیمی، اتومبیل، فولاد، فلزات گران‌بها و گرافیت به ایران همچنان ممنوع است.
پیش از این هم تحلیل‌گران هشدار داده بودند معافیت‌های نفتی ایالات متحده برای معدودی از کشورها برای خرید نفت از ایران، به علت محدودیت و ممنوعیت انجام مبادلات بانکی بین ایران و دیگر کشورها در سطح بین‌المللی، به صورت ارزهایی به ایران پرداخت خواهد شد که قابلیت کاربردی چندانی برای اقتصاد ایران ندارد. نکته اینکه همین ارزها هم به ایران انتقال نخواهد یافت و عملا ایران برای نیمی از مبلغ دریافتی از فروش نفت خود پولی دریافت نمی کند، و پول مذکور در بانک کشور مبدا باقی می‌ماند و قابلیت استفاده تجاری برای ایران ندارد. برنج یکی از مهم‌ترین واردات غذایی هند به ایران است که با توسعه واردات ایران از هند در قبال فروش نفت، احتمالا مهم‌ترین واردات ایران از هند خواهد بود. وارادات برنج هندی، به علت تراریخته بودن محصولات کشاورزی هندی،‌ و غیر ارگانیک بودن آنها،‌ همواره با مخالفت‌های زیادی بین فعالان محیط زیست مواجه شده است