ایران در رسانه های جهان جمعه ۲۵ آبان

اسپوتنیک: اروپا در دور زدن تحریم‌های ایران ریسک می‌کند

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی می‌نویسد طرح کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های واشنگتن علیه ایران ریسک اقدام تلافی‌جویانه آمریکا را با خود برای اعضای آن به‌همراه دارد.

اسپوتنیک می‌نویسد: «اروپای خشمگین و معترض به تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌دنبال به‌وجود آوردن یک ساز و کار جداگانه تبادلات تجاری و مالی با ایران بوده است. مهمترین جنبه این ساز و کار فراهم آوردن زمینه‌ای برای فروش نفت ایران در بازارهای بین‌المللی و دریافت پول فروش آن می‌باشد.

این پول قرار است در واحدی غیر از دلار به ایران تحویل داده شود.

با این حال یکی از دیپلمات‌های اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته است که تاکنون هیچ کشور اروپایی برای تأسیس یک دفتر یا مرکز برای انجام این کار قدم پیش نگذاشته و داوطلب نشده است زیرا آنها نگران هستند که دولت آمریکا خود آنها را مورد تحریم قرار دهد.

این دیپلمات اضافه کرده است: «اگر ما یک کشور میزبان برای انجام این امور اداری این ساز و کار ویژه نداشته باشیم با یک مشکل بزرگ روبرو هستیم. در میان کشورهای اروپایی یک نگرانی ویژه در این مورد وجود دارد.»

https://sputniknews.com/business/201811151069823635-iran-sanctions-europe-banking/

میدل ایست آی: عفو بین‌الملل اعدام سلطان سکه را محکوم کرد

خبرگزاری میدل ایست آی گزارش کرده است که سازمان عفو بین‌الملل با صدور اطلاعیه‌ای اعدام وحید مظلومین معروف به ‘سلطان سکه’ و همکار او محمد اسماعیل قاسمی را شدیداً محکوم کرده است.

به گفته میدل ایست آی، این دو تاجر طلا و سکه متهم شده بودند که در بحران ارزی ایران قصد داشته‌اند از اوج‌گیری خرید و فروش طلا در بازار مالی کشور سوءاستفاده کنند و از این راه بیش از دو تُن سکه طلا را به‌دست آورده بودند.

اطلاعیه عفو بین‌الملل محاکمه این دو تاجر را «نفرت‌برانگیز» خوانده است و جریان دادرسی آنها را کاملاً غیرعادلانه معرفی کرده است.

فیلیپ لوتر مدیر بخش خاورمیانه در سازمان عفو بین‌الملل در این‌باره گفته است: «با انجام این اعدام‌های مشمئزکننده و غیرعادلانه مقامات ایرانی قوانین بین‌المللی را به‌روشنی زیر پا گذاشته‌اند. قوانین بین‌المللی اعدام انسان‌ها به‌خاطر اعمال غیرجنایی را کاملاً ممنوع می‌کند.»

میدل ایست ای می‌افزاید: «ایران در حال حاضر در یک بحران عمیق اقتصادی بسر می‌برد و بسیاری از ایرانیان برای حفظ ارزش ثروت‌های خود آنها را به طلا و دلار آمریکا تبدیل می‌کنند.»

https://www.middleeasteye.net/news/rights-group-condemns-abhorrent-execution-gold-traders-iran-838690605