ایران در رسانه های جهان پنجشنبه ۲۶ مهر

ویکلی استاندارد: نسرین ستوده نماد مقاومت ملت ایران است

مجله ویکلی استاندارد در شماه جدید خود به موضوع مبارزه مدنی نسرین ستوده وکیل مدافع زنان و فعال حقوق بشر پرداخته و می‌نویسد او نماد مقاومت ملت ایران است.

در مقاله ویکلی استاندارد آمده است: «نسرین ستوده گفته است ‘من می‌دانم که آنها مرا به‌خاطر فعالیت‌های برای کسب حقوق بشر و حقوق زنان ایران و لغو مجازات اعدام در ایران دستگیر و زندانی کرده‌اند. اما من ساکت نخواهم شد’.

نسرین ستوده با اعلام این موضع‌گیری اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است.

درحالی که او در پشت میله‌های زندان مخوف و بدنام اوین به‌سر می‌برد، در بیرون از زندان از یکسو او نماد مبارزه ملت ایران برای کسب حقوق انسانی و دموکراتیک خود، و از سوی دیگر افشاگر اختناق و سرکوب رژیم حاکم بر کشور است.

نسرین ستوده همزمان نماینده قانونی و نماد صدها شهروند ایرانی است که به‌خاطر عقاید خود زندانی و تحت شکنجه و ارعاب قرار دارند، تنها به‌خاطر آنکه خواسته‌اند از حقوق انسانی خود و هم‌میهنانشان دفاع و آن را به‌دست بیاورند.

ستوده در میان هزاران انسان شایسته و مبارز که جرأت رودررویی با رژیم ایران را هم داشته‌اند نیز به‌خاطر شجاعت و تعهد بی‌نظیر خود ستودنی است.»

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در ستایش شخصیت نسرین ستوده می‌گوید: ‘ نسرین زنی بی‌باک است که در راه به‌دست آوردن آرمان‌های انسانی و آزادیخواهانه‌اش به‌دفاع از موکلانی پرداخته است که بسیاری از وکلای دیگر خود را از پرونده آنها دور نگه داشته‌اند’.»

https://www.weeklystandard.com/irwin-cotler/nasrin-sotoudeh-and-the-struggle-for-human-rights-in-iran

هاآرتز: انتقاد از سناتور آمریکایی به‌خاطر ‘داشتن ژن ایرانی’

روزنامه اسرائیلی هاآرتز می‌نویسد لیندسی گراهام سناتور آمریکایی به‌خاطر گفتن یک جوک در مصاحبه با تلویزیون فاکس نیوز در مورد ‘ احتمال داشتن ژن ایرانی’ مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

به گفته هاآرتز شورای ملی ایرانی- آمریکایی (نایاک) این جوک لیندسی گراهام را یک توهین به مردم ایران خوانده و از وی خواسته است در این مورد پوزش‌خواهی کند.

جمال عبدی ریاست گروه نایاک که برخی آن را لابی حکومت جمهوری اسلامی در آمریکا معرفی می‌کنند گفته است این طعنه مسخره آمیز سناتور گراهام ‘شرم‌آور و توهین‌آمیز’ بوده است.

سناتور گراهام در برنامه تلویزیون فاکس به‌شوخی گفته بود «اگر ثابت شود که او ژن ایرانی دارد این مسأله‌ای دردناک خواهد بود».

جمال عبدی در انتقاد از سناتور گراهام گفته است:‌ «اگر شما از داشتن ژن ایرانی وحشت داری و فکر می‌کنی همه ایرانی‌ها دروغگو هستند، در آن‌صورت خودت یک فرد متعصب هستی که صلاحیت خدمت در سنای آمریکا را ندارد زیرا تصمیمات و رأی‌گیری‌های این سنای آمریکا بر میلیون‌ها ایرانی که در خارج کشورشان زندگی می‌کنند تأثیر می‌گذارد.»

https://www.haaretz.com/us-news/graham-under-fire-for-disgusting-joke-on-fox-friends-about-iranian-dna-1.6570585

آمریکن کنسرواتیو: به ایران برای نابودی داعش پوئن بدهیم

وبسایت خبری- تحلیلی آمریکن کنسرواتیو می‌نویسد باید به ایران و حکومت آن برای نابود شدن نیروهای داعش در عراق و سوریه یک پوئن و به نقش آنها در این مسأله اهمیت بدهیم.

در این مقاله آمده است: «تا همین اواخر دولت آمریکا خلافت اسلامی در عراق و سوریه را که همان داعش نام دارد یک تهدید بزرگ بر علیه امنیت و صلح و ثبات خاورمیانه معرفی می‌کرد. دولت باراک اوباما عقب نشاندن داعش از سرزمین‌های اشغالی آن را هدف عملیات نظامی ارتش آمریکا قرار داده بود و پرزیدنت ترامپ هم با وعده نابود کردن کامل آنها به ریاست جمهوری رسید.

قدر مسلّم آمریکا در رسیدن به این اهداف زحمات و هزینه‌های هنگفتی را متحمل شده است اما شکی نیست که عمده تلاش‌های منطقه‌ای برای از بین بردن داعش از سوی ایران بوده است. بدون دخالت ایران داعش هنوز یک حضور قوی در عراق و سوریه داشت.

داعش پیامد تهاجم نظامی آمریکا به عراق بود که در اثر آن جامعه سکولار و سنّی عراق که به رژیم صدام حسین وفادار بود ضربه سنگینی خورد و چند تکه شد.

واشنگتن نتوانست درک کند که خصومتی که این ضربه به جامعه سنّی‌های عراق وارد کرد چه‌قدر عمیق بوده است. در مقابل اجازه داد تا جامعه شیعیان عراق قدرت سیاسی را در کشور به‌دست بگیرد و آنها هم با ارتباطات خود با ایران نفوذ آن کشور در عراق را پیاده کردند.

آمریکا به‌جای بازی با موضوع داعش برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در عراق، می‌بایستی نقش ایران در نابود کردن داعش را به رسمیت بشناسد و از این طریق یک زمینه رسیدن به صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه یاری برساند».

Iran Deserves Credit for the Ruin of ISIS