ایران در رسانه های جهان دوشنبه ۲۳ مهر

ماهنامه واشنگتن: استعفای نیکی هیلی در رابطه با طرح تغییر رژیم ایران است

مجله واشنگتن مانتلی در تحلیلی پیرامون استعفای ناگهانی نیکی هیلی از مقام سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد می‌نویسد این کناره‌گیری در ارتباط با سیاست واشنگتن برای تغییر رژیم در ایران و ونزوئلا است.

در گزارش این مجله آمده است: «نیکی هیلی بسیار به‌موقع شغل خود را ترک کرده است. درحالی که ونزوئلا درآستانه سقوط قرار گرفته است و سخت‌ترین تحریم‌های آمریکا از دو هفته دیگر بر علیه حکومت ایران اجرا می‌شود، دولت آمریکا در سازمان ملل مورد پرسش و درخواست کمک از سوی جامعه جهانی قرار خوهد گرفت.

زیرا آمریکا به شکل فعالی اکنون به دنبال تغییر رژیم در چند کشور است که البته برنامه مشخصی هم برای پس از آن هنوز ارایه نکرده است.

آمریکا در ایران به دنبال تغییر رژیم دیکتاتوری حاکم بر آن است و این هدف از طریق نیروهای نیابتی و همزمان فشارهای شدید اقتصادی دنبال می‌شود.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود به‌درستی گفته بود که آمریکا در سرنگون کردن رژیم صدام بیشترین هزینه‌ها را داده بود، اما در نهایت کشور به‌دست شیعیان هوادار حکومت ایران افتاده و نفت آن نصیب چین و فرانسه شده است.

ایران و ونزوئلا دو کشور نفت‌خیز و ثروتمند هستند. اما در ونزوئلا مردم از گرسنگی به کشورهای همسایه فرار می‌کنند و در ایران نسل جوان آن هیچ امیدی به آینده خود در زیر حکومت مذهبی آن ندارد. تمام قول‌های مربوط به آزارهای بیشتر اجتماعی و رفاه عمومی از سوی رژیم حاکم بر ایران به دنبال توافق هسته‌ای توخالی درآمده است.

مشخص نیست که پس از تغییر رژیم در ایران و ونزوئلا چه مشکلاتی در درازمدت متوجه این دو کشور و منطقه آنها خواهد شد. اما یک چیز کاملاً مشخص است و آن اینکه نیکی هیلی دیگر در سازمان ملل نخواهد بود که مجبور به توضیح مواضع آمریکا در این مورد به جامعه جهانی باشد.»

Nikki Haley Picked the Right Time to Leave the Trump Administration

کالج فیکس: لغو سخنرانی روزنامه‌نگار ایرانی‌الاصل در دانشگاه آمریکا

نشریه کالج فیکس گزارشگر اخبار دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک آمریکا می‌نویسد دانشگاه روتگرز دعوت خود ازلیزا دفتری روزنامه‌نگار ایرانی‌الاصل برای سخنرانی در مورد ‘ اسلام رادیکال’ را پس گرفته است.

در این گزارش آمده است: «دانشگاه روتگرز در ایالت نیوجرسی آمریکا می‌گوید در حال حاضر برنامه سخنرانی لیزا دفتری روزنامه‌نگار ایرانی‌الاصل در مورد ‘ اسلام رادیکال’ را لغو کرده است. این تصمیم به دنبال آن گرفته شد که برخی از دانشجویان این دانشگاه با جمع‌آوری امضاء خواستار لغو این سخنرانی شده‌اند و گفته‌اند لیزا دفتری به ‘ اسلام هراسی’ در میان دانشجویان دامن می‌زند.

دانشگاه روتگرز ضمن پس گرفتن دعوتنامه خود از خانم دفتری گفته است که هدف از برگزاری این سخنرانی ‘دعوت به یک گفتگوی آکادمیکی در مورد افراط‌گرایی مذهبی’ بوده است و با هرگونه توهین به عقاید دینی و شخصی افراد کاملاً مخالف است.

لیزا دفتری پیش از این خودش دانشجوی این دانشگاه بوده است.

داریل کیپنیز کاندیدای حزب جمهوریخواه آمریکا برای مجلس سنای کشور از ایالت نیوجرسی در واکنش به لغو سخنرانی لیزا دفتری اعلام کرده است که ‘ از این تصمیم دانشگاه متأسف است و مسئولان آکادمیک در آمریکا نباید زیر فشار چپ‌گرایان رادیکال از آزادی بیان جلوگیری کنند’.»

Public university yanks lecture by Iranian-born critic of radical Islam after student outcry

نشنال: خرید نفت ایران از سوی کره جنوبی ‘به صفر رسید’

روزنامه نشنال گزارش کرده است که کره جنوبی برای نخستین بار در شش سال گذشته در ماه سپتامبر مقدار خرید نفت خود از ایران را متوقف کرده است.

آخرین باری که کره جنوبی واردات نفت خود از ایران را قطع کرده بود در سپتامبر 2012 و در بحبوحه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران بود.

نشنال می‌نویسد: «کره جنوبی یکی از مهمترین و بزرگترین واردکنندگان نفت ایران بوده است اما در ماه جولای به‌خاطر عدم دریافت هرگونه معافیت از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران تصمیم گرفته بود واردات نفت خود از ایران را به‌تدریج کاهش دهد.

این کاهش در ماه آگوست بیش از 49/1 درصد و معادل 7/5 میلیون تُن نفت خام بود و در ماه سپتامبر نیز این کاهش ادامه پیدا کرد.

همزمان واردات نفت کره جنوبی به‌عنوان پنجمین بزرگترین مصرف‌کننده نفت خام در جهان از کشورهای عربستان سعودی و آمریکا در ماه سپتامبر 6/9 درصد افزایش پیدا کرده است».

https://www.thenational.ae/world/asia/south-korea-halts-import-of-iran-oil-in-september-ahead-of-us-sanctions-1.780598