ایران در رسانه های جهان‎ پنج شنبه 29 شهریور

رویترز: آمریکا به دنبال یک معاهده با حکومت ایران است

خبرگزاری رویترز می‌نویسد ایالات متحده آمریکا به دنبال مذاکره برای یک توافقنامه با ایران است که بر مبنای آن تهران متعهد شود که آزمایشات و توسعه برنامه موشک‌های بالستیکی خود و دخالت درامور کشورهای منطقه را متوقف خواهد کرد.

به گزارش رویترز، اعلام این نظر از سوی برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و تنها یک هفته پیش از گردهمایی سران کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده است.

رویترز می‌نویسد: «حکومت ایران تا امروز تلاش‌های آمریکا برای انجام مذاکرات دوجانبه را پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای رد کرده است.

مایک پمپیو وزیر خارجه آمریکا یک لیست از شرایط دوازده‌گانه آمریکا برای رسیدن به یک توافق جدید هسته‌ای با ایران را به‌پیش گذاشته است. با این حال صحبت برایان هوک در مورد رسیدن به یک توافقنامه جدید دوجانبه که باید به تأیید سنای آمریکا برسد امری جدید به‌نظر می‌رسد.»

برایان هوک می‌گوید: «معامله‌ای که ما امیدواریم بتوانیم با ایران امضاء کنیم مانند توافقنامه دوجانبه قبلی نخواهد بود. ما به دنبال یک معاهده هستیم.»

با این حال هوک اضافه کرده است که رهبران ایران هیچ اظهار علاقه‌ای نسبت به انجام مذاکرات دوجانبه با آمریکا از خود نشان نداده‌اند.

https://www.reuters.com/article/us-nuclear-iran-hook/u-s-seeking-to-negotiate-a-treaty-with-iran-idUSKCN1LZ1Y8?rpc=401&

اسپوتنیک: روسیه توسعه موشکی را حق مسلّم ایران می‌داند

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی می‌نویسد مسکو بر این باور است که توسعه توان موشکی ایران حق مسلّم این کشور است و هرگونه مذاکره در مورد این موضوع می‌بایستی بدون فشار دیپلماتیک و نظامی و در پشت میزهای گفتگو حل و فصل شود.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به اسپوتنیک گفته است: «ما همواره حل و فصل مسایل و مشکلات میان کشورها را از طریق گفتگو و تبادل‌نظر میان طرفین مخاصمه تشویق و حمایت کرده‌ایم.»

به گفته ریابکوف، مسایلی که آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج کرد، مانند موضوع ادامه توسعه برنامه موشکی و رفتار حکومت ایران در منطقه «همواره مَد نظر مسکو بوده است و می‌توانند در مذاکره راه‌حلی برای آنها پیدا کرد».

ریابکوف همچنین فاش ساخته است که وزرای خارجه پنج کشور طرف مذاکره با ایران برای توافق هسته‌ای قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با مسئولان ایرانی یک دیدار جداگانه داشته باشند.

https://sputniknews.com/middleeast/201809191068176371-tehran-missile-program-russia/

فارِکس لایو: ایران تصمیمات اوپک را وتو می‌کند

خبرگزاری فارِکس لایو می‌نویسد اظهارات اخیر بیژن زنگنه وزیر نفت ایران حاکی از آنست که حکومت جمهوری اسلامی قصد دارد تصمیمات اوپک در جلسه پیش روی آن در هفته جاری را وتو کند.

قرار است وزرای نفت کشورهای اوپک در آخر هفته جاری در الجزیره برای تعیین سهم هریک از کشورهای عضو آن مذاکره کنند.

بیژن زنگنه با افزایش تولید نفت عربستان سعودی برای جبران کاهش تولید نفت ایران به‌خاطر تحریم‌های آمریکا مخالفت کرده و آن را خلاف قوانین اوپک خوانده است.

فارِکس می‌نویسد: «حکومت ایران در نگرانی شدید است که در صورت تعیین یک سهمیه جدید برای عربستان سعودی که مقدار تولید نفت آن را افزایش بدهد قبول این سهمیه از سوی سایر اعضای اوپک می‌تواند به یک رقم ثابت و همیشگی باقی بماند که به‌معنای کاهش دائمی تولید نفت ایران خواهد بود.

زنگنه گفته است اوپک نمی‌تواند در گردهمایی الجزیره دست به یک‌چنین اقدامی بزند و انجام آن نقض قوانین درون‌سازمانی می‌باشد.»

به گفته فورکس، بهای هر بشکه نفت در حال حاضر به 80 دلار رسیده است.

https://www.forexlive.com/news/!/iran-says-that-it-will-veto-opec-decisions-that-harm-its-interests-20180920

نشنال: فولکس واگن روابط تجاری خود با ایران را قطع کرد

خبرگزاری نشنال می‌نویسد کارخانه معظم خودروسازی فولکس واگن آلمان همه فعالیت ها و روابط تجاری خود با ایران را متوقف ساخته است.

نشنال می‌نویسد: «حضور فولکس واگن در ایران چندان گسترده نبوده است اما تصمیم این شرکت بزرگ خودروسازی برای خروج کامل از بازارهای ایران یک ضربه سمبولیک سیاسی به تلاش‌های کشورهای اروپایی برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود.»

به گفته نشنال، مقامات دولت ترامپ هیأت مدیره فولکس واگن را تشویق کرده‌اند که در برنامه تحریم‌های اقتصادی واشنگتن بر علیه ایران شرکت کند.

سفیر آمریکا در آلمان ریچارد گرنل روز گذشته با مسئولان فولکس واگن در شهر وولفسبرگ آلمان دیدار و گفتگو داشته است.

گرنل در پایان این گفتگوها اعلام کرده است: «فولکس واگن به ما اطلاع داده است که آنها از تحریم‌های علیه ایران پیروی خواهند کرد. ما از این تصمیم آنها زضایت داریم زیرا حکومت ایران منابع مالی و اقتصادی خودش را به‌‌جای بهبود زندگی مردم کشور، صرف گسترش خشونت و بی‌ثباتی در سراسر جهان می‌کند.»

https://www.thenational.ae/business/economy/volkswagen-complies-with-sanctions-on-iran-undercutting-eu-efforts-1.772160