گزارش بانک مرکزی از نقدینگی موجود در بازار

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود گفته است حدود 56 هزار میلیارد تومان اسکناس و سکه رایج بین مردم و شبکه بانکی در گردش است. بر اساس همین گزارش، از این مقدار، نزدیک به 41 هزار و .500 میلیاردتومان آن در دست مردم قرار دارد که نسبت به سال قبل حدود 6400 میلیارد تومان افزایش داشته است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، حدود ده هزار میلیارد و 200 میلیون تومان در بانک‌ها قرار دارد که نسبت به زمان مشابه سال قبل، حدود 2100 میلیارد تومان کاهش داشته است. بانک مرکزی اعلام کرده است موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی حدود 4500 میلیارد تومان است که هرگاه لازم باشد بنابر نیاز، بازار تزریق خواهد شد.وجود نقدینگی فراوان در جامعه، گرچه می‌تواند نشان‌دهنده تمکن مالی جامعه باشد و با ایجاد گردش مالی مناسب، امکان انجام مبادلات مالی را در جامعه افزایش دهد، اما کارشناسان نقدینگی سرگردان را یکی از دلایل اصلی در بی‌ثباتی بازار می‌دانند و معتقدند در شرایطی که بازار از ثبات کافی برای هدایت نقدینگی به حوزه‌های مالی مناسب برخوردار نیست، این نقدینگی فراوان در بازار موجب بی‌ثباتی بازار شده و با مداخله در خرید و فروش کالاهای خاص می‌تواند اقتصاد را از حالت تعادل خارج کند.
بنا به گفته کارشناسان، بر هم خوردن تعادل قیمت سکه، ارز، اتومبیل، ملک و برخی دیگر از کالاهای سرمایه‌ای اساسی، از جمله علل نقدینگی سرگردان و فراوانی است که در جامعه وجود دارد و بانک مرکزی وعده داده است که با مدیریت آن بازار را به وضعیت متعادل نزدیک کند.