روحانی و توجیه موضعگیری اقتصادیش در مجلس

در حالی که روحانی به خاطر مماشات در روز سوال در مجلس و سخنانی که به مذاق هی گروه و جناحی خودش نیامده بود، مورد انتقاد بسیار از گروه‌های سیاسی و افکار عمومی قرار گرفته است، طی سخنانی در روز شنبه اظهار داشت که اگر آمریکا شمشیر را از رو نبسته بود، در مجلس جور دیگری صحبت می‌کرد.

وی گفته است اعتراض‌ها، انتقادها و بیان مسائل جامعه مال زمان صلح است و وی نمي‌تواند در حالی که ایران با آمریکا در حال جنگ اقتصادی است سخنان دیگری بر زبان بیاورد.
وی با بیان این موضوع که در حال حاضر ایران دشمنی غیر از آمریکا و اسرائیل ندارد، از کسانی که مدام در مخالفت با رئیس جمهور صحبت می‌کنند انتقاد کرد و به جناح‌ها هشدار داد، فکر نکنند اگر علیه دولت حرف بزنند محبوب می‌شوند.روحانی همچنین با اشاره به اینکه اطلاع دارد که مردم تحت فشار و سختی هستند گفت اما مردم بدانند که وضعیت عادی نیست و مملکت در حال جنگ اقتصادی است.
وی در عین حال تاکید کرده است با توجه به اینکه افزایش حقوق در آغاز سال صورت می‌گیرد، اگر مشکل و بحرانی در اقتصاد پیش بیاید، حقوق کارمندان

نمی‌تواند جوابگو باشد، اظهار داشت باید مسئولان راهی برای این بحران بیابند. روحانی همچنین گفته است نباید تا سختی پیش‌می‌آید از اهداف عقب‌نشینی شود و امید جامعه متزلزل شود.
روحانی در خصوص ارز نیز با بیان این موضوع که ایران سالانه چهل میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد، تاکید کرده است در شش ماه اول سال بایستی بیست میلیارد دلار ارز صادراتی تحویل بانک مرکزی می‌شد،‌ ‌اما چنین اتفاقی نیفتاده است. وی دلیل بروز این مشکلات را نبود دولت الکترونیک عنوان و تاکید کرده است عدم تحویل ارز حاصل از صادرات که بخشی از مشکلات ارزی ناشی از آن است، تقصیر نیروهای داخلی است و امریکا و دشمنان نقشی در آن ندارند.

عدم ورود ارز حاصل از صادرات به کشور از مشکلات دیرینه اقتصاد ایران است که عدم شفافیت‌های ارزی و عدم مبادلات ارزی ایران از طریق حساب‌های استاندارد بین‌المللی به آ‌ن دامن می‌زند و این مشکل را تشدید می‌کند