ایران در رسانه های جهان‎دوشنبه ۱۹ شهریور

جروزالم پست: حمله ایران به مقر کردهای مخالف پیامی برای واشنگتن و اسرائیل است

روزنامه جروزالم پست در گزارشی می‌نویسد حمله موشکی روز شنبه حکومت ایران بر علیه مقر فرماندهی کردهای ایرانی مخالف خود، پیامی به واشنگتن، اسرائیل و عربستان سعودی است.

جروزالم پست می‌نویسد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکنون مسئولیت حمله موشکی روز شنبه به نیروهای کُرد ایرانی مخالف رژیم جمهوری اسلامی را به گردن گرفته است. در این حمله ده‌ها نفر از اعضای برجسته حزب دموکرات کردستان ایران کشته و زخمی شده‌اند. این نخستین باری است که نیروهای نظامی ایران یک‌چنین حمله موشکی دقیقی بر علیه مواضع کردهای مخالف مستقر در خاک عراق انجام داده‌اند. این حمله که در روز روشن و با تبلیغات بسیار از سوی رژیم تهران انجام گرفته است پیامی از طرف آن به کشورهای منطقه خاورمیانه است که می‌گوید من هر وقت بخواهم هر کاری را که تصمیم بگیرم انجام می‌دهم و این تنها به داخل خاک عراق هم محدود نخواهد شد».

جروزالم پست می افزاید: «درحالی که واشنگتن برنامه افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی بر علیه ایران را دنبال می‌کند، رژیم جمهوری اسلامی قصد دارد با این عملیات قدرت نظامی خود را به‌نمایش بگذارد. دقت عمل در پرتاب این موشک‌ها و اصابت آنها به محل برگزاری گردهمایی رهبران حزب دموکرات کردستان حاکی از فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی ایران در خاک عراق هم می‌باشد.

با این حال تصمیم ایران به انجام این عملیات بیانگر افزایش فعالیت‌های نظامی ایران در منطقه است که همسو با افزایش موشک‌پراکنی حوثی‌ها از یمن به‌سوی عربستان سعودی و ارسال پهپادهای مسلح به داخل خاک اسرائیل در ماه‌های اخیر می‌باشد.

کارشناسان نظامی با توجه به تصاویر ماهواره‌ای می‌گویند ایران اکنون تسلیحات موشکی خود را به داخل خاک عراق منتقل کرده و کارخانه موشک‌سازی در شمال سوریه نیز به‌راه انداخته است. حزب‌الله لبنان و حماس نیز از سوی دیگر موشک‌های جدیدی را که خاک اسرائیل را هدف قرار می‌دهد از ایران دریافت کرده‌اند.»

https://www.jpost.com/Middle-East/Irans-attack-on-Kurds-is-a-message-to-Washington-Riyadh-and-Jerusalem-566895

وال استریت ژورنال: ایران برای مقابله با تحریم‌ها سرمایه‌گزاری خارجی کرده است

روزنامه وال استریت ژورنال می‌نویسد حکومت ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و ادامه کار و دریافت نیازهای دارویی و تکنولوژیک خود بیش از 5 میلیارد دلار در شرکت‌های خارجی سرمایه‌گزاری کرده است.

در این گزارش آمده است: «یک دانشمند ایرانی- فرانسوی اخیراً با سر و صدای زیادی اعلام کرد که با سه میلیون دلار سرمایه‌گزاری قصد دارد یک کارخانه داروسازی ورشکسته در اقتصاد فرانسه را خریداری و بازسازی کند. نام سرمایه‌گزار عمده این شرکت اعلام نشده است، چون دولت ایران است.

این نوع سرمایه‌گزاری بخشی از تلاش دولت ایران است که بدون سر و صدا قصد دارد تحریم‌های دولت آمریکا بر علیه کشور را خنثی کند. دولت ایران اکنون یک صندوق سرمایه‌گزاری خارجی را با 5 میلیارد دلار سرمایه اولیه برای سرمایه‌گزاری در 22 کشور مختلف دنیا به‌راه انداخته است. این شرکت مسئولیت دارد تا برای دسترسی به خدمات و کالاها، دارو و تکنولوژی‌هایی که در اثر تحریم‌های آمریکا آنها را از دست می‌دهد، از این کشورهای خارجی خریداری کند.

این تلاش دولت ایران همچنین یک فعالیت تبلیغاتی برای مقابله با منزوی کردن حکومت آن در دنیاست. از آن گذشته، دولت ایران قصد دارد از این راه پول دربیاورد.

شرکت دارویی که ایران در فرانسه خریداری کرده است قرار است داروهای مورد نیاز برای بیماری‌های سل، سرطان مثانه و عفونت‌های دستگاه مجاری را تهیه کند که با وجود تحریم‌های آمریکا به‌دست آوردن آنها در بازارهای ایران سخت خواهد بود.

یکی از مشاوران این صندوق سرمایه‌گزاری می‌گوید: «هدف از این طرح کسب استقلال ایران است.»

فرهاد زرگری مدیرعامل این صندوق سرمایه‌گزاری می‌گوید: «این طرح مانند یک پل ارتباطی ایران با دنیای خارج، ضامن ادامه دریافت تکنولوژی و کالاهای اساسی برای ما می‌باشد.»

سرمایه‌های این صندوق در شرکت‌های تجاری افغانستان، برزیل، آلمان و عمان قرار دارند.

https://www.wsj.com/articles/iran-develops-a-5-billion-weapon-to-fight-sanctions-1536494400

دیلی تلگراف: رژیم ایران در حزب کارگر انگلیس نفوذ کرده است

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی می‌نویسد یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس از حزب کارگر می‌گوید حکومت ایران زیر پوشش خبرنگاران در این حزب ‘نفوذ کرده است’.

به گزارش تلگراف، خانم جوآن رایان از اعضای ارشد حزب کارگر که مسئول کمیته ‘دوستان اسرائیل’ در این حزب می‌باشد سازمان خبری ‘پرس تی‌وی’ وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی را متهم کرده است که با ارسال گزارشگران خود به گردهمایی‌های حزب کارگر، مواضع و تبلیغات آن‌دسته از اعضای حزب را برجسته می‌کند که با اسرائیل و سیاست‌های آن در مورد فلسطینی‌ها ضدّیت دارند.

افشای این موضوع از آنجا آغاز شد که در روزهای اخیر در درون حزب کارگر انگلیس مخالفت‌های گسترده‌ای با جرمی کوربین رهبر این حزب به‌خاطر حضور او در گردهمایی‌های حماس و سازمان‌های ضداسرائیلی به بحث‌های درون‌حزبی در مورد مواضع ضدیهودی حزب کارگر دامن زده است.

به گزارش تلگراف، فردی به نام ‘روشن صالح’ که گزارشگر پرس تی‌وی بوده است در ماه‌های اخیر خود را به عضویت حزب کارگر درآورده و پس از پایان جلسات گردهمایی اعضای این حزب در منطقه شمال لندن، بحث‌های درونی این حزب در مورد مواضع ضدیهودی برخی از اعضای آن را از طریق حساب توئیتری خود منتشر می‌کرده است.

فرد دیگری به نام رابرت کارتر نیز که در استخدام پرس تی‌وی بوده است در سال 2015 به عضویت حزب کارگر درآمده و جزئیات بحث‌های درونی حزب در مورد اسرائیل را در اختیار صدا و سیمای جمهوری اسلامی قرار می‌داده است.

روشن صالح در بحث‌های حزب کارگر، اسرائیل را یک «کشور تروریستی» خوانده است.

خانم رایان گفته است ‘پرس تی‌وی’ یک سازمان غیرقانونی است که در سال 2013 پروانه کار آن در انگلیس لغو شده است و دولت بریتانیا می‌بایستی فعالیت کارمندان سابق آن را زیر نظر داشته باشد.

https://www.telegraph.co.uk/politics/2018/09/07/iran-infiltrates-labour-joining-party-filming-members-only-meeting/