ایران در رسانه های جهان‎ سه شنبه ۱۳ شهریور

واشنگتن اگزامینر: تحریم خطوط هواپیمایی ایران رژیم آن را ساقط می‌کند

روزنامه واشنگتن اگزامینر در سرمقاله‌ای می‌نویسد: «کمتر اتفاق می‌افتد که یک کشوری بتواند یک کشور دیگر را بدون متوسل شدن به جنگ شکست بدهد. اما حوادث و تحولات اخیر در ایران اکنون برای ایالات متحده آمریکا یک فرصت استثنایی فراهم کرده است که بدون حتی شلیک یک گلوله بتواند برنامه ‘تغییر رژیم’ آن را به‌پیش ببرد.

خیزش‌های اجتماعی در شهرهای ایران صدها هزار نفر از شهروندان را برای مقابله با حاکمان آنها به خیابان‌ها کشانده است و شعارهای سنتی ‘مرگ بر آمریکا’ و ‘مرگ بر اسرائیل’ جای خود را به ‘مرگ بر دیکتاتور’ که اشاره مستقیمی به پرزیدنت روحانی و رهبر رژیم آیت‌الله خامنه‌ای می باشد داده است.

این‌ها تحولاتی بسیار عمیق در صحنه سیاسی کشور است که نشانگر اعتماد به‌نفس مردم کشور در رو در رویی با رژیم تبهکار حاکم بر ایران است.

رژیم حاکم که از همه‌سو با بحران‌های کم‌آبی و سقوط ارزش پول ملی و مشکلات اقتصادی روبرو شده است در واکنش به این بحران‌ها به خرید جنگ‌افزارهای جدید روی آورده و میلیاردها دلار سرمایه ملت را خرج ادامه جنگ داخلی سوریه، حمایت از سازمان‌های تروریستی و رادیکال مانند حزب‌الله کرده است. ذره‌ای از 150 میلیارد دلاری که پرزیدنت باراک اوباما به رژیم ارزانی کرد صرف بهبود زندگی اقشار فرودست و زحمتکش کشور نشده است.»

مقاله آنگاه می‌افزاید: «ایران از یک نقطه ضعف ویژه رنج می‌برد و آن این است که پروازهای بین‌المللی خطوط هواپیمایی آن به‌طور کامل به شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی وابسته هستند. ایران ایر، خطوط هواپیمایی ملی ایران، به‌خاطر نواقص هواپیماهای خود از ورود به حریم هوایی کشورهای اروپایی منع هستند. هرگونه منع کامل برای پروازهای هواپیماهای مسافربری ایران در جهان مردم آن کشور را به طغیان وادار خواهد کرد.

نه پرواز مسافرتی، نه پرواز تروریستی، نه حمل و نقل هوایی و نه اجازه مسافرت هوایی به سران حکومتی و دیپلمات‌های آن می‌تواند بدین‌منظور در نظر گرفته شود. اگر وزارت خارجه آمریکا و دولت ترامپ این تحریم جدید را متوجه رژیم ایران بکند، این رژیم تروریستی ساقط خواهد شد.»

https://www.washingtonexaminer.com/opinion/op-eds/an-airline-embargo-would-bring-down-irans-terrorist-regime

 

عرب نیوز: استقرار موشک‌های بالستیکی ایران در عراق توازن منطقه را به‌هم می‌زند

 

روزنامه عرب نیوز در تفسیری پیرامون خبر استقرار موشک‌های بالستیکی ایران در خاک عراق می‌نویسد این موضوع توازن نظامی و استراتژیک در خاورمیانه را به‌هم ریخته و کُل منطقه را تهدید می‌کند.

عرب نیوز می‌افزاید: «هفته گذشته یک شاهد دیگر در مورد از دست دادن امتیازات حکومت ایران در عراق و نگرانی تهران از بابت این موضوع برملاء شد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که ایران تعدادی از موشک‌های بالستیکی خود را در اختیار شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در عراق گذاشته است. البته ایران این خبر را تکذیب کرده است اما خبرگزاری معتبر رویترز بر سر گزارش خود باقی مانده و آن را تأیید کرده است.

به گزارش رویترز، این خبر بر مبنای اطلاعاتی است که سه مقام دولتی ایران، دو افسر اطلاعاتی عراق، و دو مأمور اطلاعاتی کشورهای غربی در اختیارش گذاشته‌اند. و بر مبنای این گزارش ایران در چند ماه اخیر این موشک‌ها را به خاک عراق منتقل کرده است. از آن گذشته، ایران به گروه‌های هوادار خود در عراق نیز آموزش ساختن موشک‌های خودشان را می‌دهد.»

عرب نیوز می‌افزاید: «البته این گزارش رویترز کاملاً درست است زیرا حکومت ایران در جای دیگری هم این کار را انجام می‌دهد و آن کشور یمن است. حوثی‌های یمن از سال 2015 تا امروز بیش از 180 از این موشک‌های ساخت ایران را به‌سوی شهرها و روستاهای عربستان سعودی و برخی مناطق خود یمن پرتاب کرده‌اند.

درحالی که گروه‌های سیاسی عراقی در حال رقابت با یکدیگر برای کسب قدرت هرچه بیشتر سیاسی در پارلمان این کشور هستند، و یک دولت مستقل عراقی می‌تواند دست ایران را از دخالت‌هایش در این کشور کوتاه کند، انتقال موشک جمهوری اسلامی به عراق و رساندن آنها به‌دست شبه‌نظامیان طرفدار خود تلاشی برای ادامه نفوذ ایران در عراق می‌باشد.»

http://www.arabnews.com/node/1366111

 

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: سرکوب مسیحیان ایرانی به باد فراموشی سپرده شده است

 

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در آمریکا در مقاله‌ای از بی‌تفاوتی رسانه‌های غربی در مورد سرکوب اقلیت‌های مسیحی در ایران انتقاد کرده و می‌نویسد در بحبوحه اخبار مربوط به خیزش‌های اخیر ایرانیان بر علیه حکومتشان، شرایط سخت این اقلیت دینی به فراموشی سپرده شده است.

این مقاله می‌نویسد: «ملاهای حکومتی ایران یک کارزار جدید و گسترده را بر علیه مسیحیان کشور با هدف خاموش کردن صدای اعتراض آنها به‌راه انداخته‌اند. مسیحیان ایرانی یک اقلیت تاریخی و غیرقابل انکار در سرزمین ایران هستند که رژیم حاکم بر کشور قصد دارد آنها را به‌عنوان یک اقلیت خارجی که گویا با غرب و دشمنان اسلام رابطه دارند معرفی کند.

در ماه گذشته سازمان Article 18 که از برابری‌های دینی و آزادی‌های مذهبی در ایران پشتیبانی می‌کند گزارش کرده بود که دادگاهی در شهر بوشهر دو ایرانی گرویده به مسیحیت را به ‘جرم’ تبلیغ بر علیه جمهوری اسلامی به نفع مسیحیت به یکسال زندان محکوم کرده است.

و این درحالیست که پیش از آن حسن روحانی که رسانه‌های غربی از او چهره‌ای ‘میانه‌رو’ تحویل ما می‌دهند متعهد شده بود که هیچ ایرانی به جرم مسیحی بودن در کشور مورد پیگرد مذهبی قرار نمی‌گیرد.

مسیحیت به هیچ‌وجه یک دین غریبی در میان ملت ایران نیست و تنها چند سال کوتاه پس از درگذشت عیسی مسیح به ایران آمده است. بیش از 350 هزار ایرانی مسیحی هستند و تعداد آنها با افرادی که به این آئین الهی می‌گروند هر روز افزایش می‌یابد. با این حال قوانین ایران به‌شدت بر علیه غیرمسلمانان عمل می‌کند و سازمان سپاه پاسداران هم در دستگیری و سرکوب مسیحیان نقش دارد.

جا دارد دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری اروپایی و آمریکایی اکنون موضوع سرکوب مسیحیان ایرانی را در دستور کار خود قرار دهند و تحریم‌های مربوط به این نقض حقوق آنها را عملی سازند.»

http://www.defenddemocracy.org/media-hit/benjamin-weinthal-irans-forgotten-persecuted-christian-minority/