انتقادات رییس مجلس از عدم استفاده از ظرفیتهای برجام

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی باانتقاد ازعدم استفاده فرصتهای ایجاد شده در برجام بخصوص پیش از خروج آمریکا از برجام، استفاده نشد، گفت باید در آن مقطع سرمایه گذاری را افزایش داده و بر تولید داخلی تکیه می کردیم که البته پس از مذاکرات زمینه برای کار در داخل بیشتر شد.
وی با اشاره به تحریم های جدید علیه ایران از سوی آمریکا، اظهار داشت در شرایط جدید رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای خارج شد که البته این اقدامات بی انضباطی بین المللی را به وجود می آورد در همین مقطع کشورهای اروپایی به ایران گفتند شما نیز می توانید زیر میز بزنید اما این اقدام را انجام ندهید تا شرایط را برای همکاری های جدید فراهم کنیم که البته جمهوری اسلامی ایران چندان این موضوع را قبول نداشت ولی تنها به یک دلیل چنین پیشنهادی را رد نکردیم؛ تنها دلیل ما برای پذیرش پیشنهاد اروپایی ها این بود که بر مردم فشاری وارد نشود و هدف ما این بود تا از ظرفیت دیپلماسی استفاده کنیم تا زمینه کار برای تولید و صنعت فراهم شود. لاریجانی افزود تاکنون کشورهای اروپایی قول هایی را در زمینه همکاری های بانکی، نفتی وتولیدی به جمهوری اسلامی ایران داده اند و در این روزها باید حرف های خود را روی کاغذ بیاورند تا ببینیم چند مرده حلاج هستند.
وی افزود باید فرض بر این باشد که اروپایی ها همکاری با ایران نخواهند داشت و اقدامات لازم را برای رفع مشکلات کشور انجام دهیم ولی نباید زمینه مذاکره با اروپایی ها را کور کنیم.
رییس مجلس به خوبی فهمیده است که امکان خروج از برجام برای ایران وجود ندارد وتاکید کرده که خروج از برجام مشکلات جدی برای ایران ایجاد خواهد کرد .او در عین حال تلویحا تایید کرده که برجام فرصت بزرگی برای ایران بوجود اورد که نظام نتوانست ازان استفاده کند .