تحریم ها و واکنش اروپا

در ادامه نگرانی‌ها در خصوص رفتار اروپا در پی اغاز تحریم‌های امریکا علیه ایران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با بیان این موضوع که اروپایی‌ها هنوز برای هزینه دادن درباره برجام اماده نشده اند،گفته است اروپایی‌ها فعلا فقط اعلام موضع کرده‌اند و آمادگی برای پرداخت هزینه در گفتار و عملکردشان دیده نمیشود.
ظریف گفته است اکرچه اروپایی ها اقداماتی در حوزه نفتی و بانکی انجام داده‌اند اما این اقدامات کافی نیست و انها باید اقدامات عملی انجام دهند.
دولت ترامپ در پی مقاومت ایران برای خروج از سوریه و عراق و همچتین مقاومت این کشور برای کنارگذاشتن برنامه موشکی و توقف ساخت موشک‌های

بالستیک، از برجام خارج و اعلام کرد تحریم‌های را که در زمان دولت اوباما و در پی توافق برجام برداشته شده بود باز خواهد گرداند.
بازگشت تحریم‌ها فشار شدیدی به اقتصاد نحیف ایران وارد کرده است و بحران شدیدی به اقتصاد و بازار ارز و دلار در ایران تحمیل کرده و دولت تلاش می ‌کند تا با هر شیوه ممکن ان را کمی تعدیل کند.
اروپایی‌ها ادعا کرده‌اند همه تلاش خود را خواهند کرد تا بتوانند برجام را حفظ کنند. اما در عین حال ایران گفته است اگر خواسته‌هیش در خصوس برجام رعایت نشود احتمالا از برخی از تعهدات برجامی خود دست خواهد کشید.
اروپا گفته است هدفش ازحفظ برحام نه حفظ منافع ایران، بلکه محافظت از امنیت منطفه و حهان است.
همه اینها در حالی است که ایت‌الله خامنه ای رهبر ایران علاوه بر اینکه همواره نسبت به پایبندی اروپا به تعهدات برجام ابراز ناامیدی کرده، اما چند روز قبل اعلام کرد به هیچ عنوان در شرایط فعلی به مذاکره با امریکا رضایت نخواهد داد و تاکید کرد که اشتباه کرده است که برای مذاکره با همتای امریکایی به‌ وزیر امور خارجه ایران مجوز داده است. ایران خواستار ان است که اروپا به ایران تضمین کافی برای فروش نفت و همچنین تجارت بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی با ایران را بدهد