اظهارات مصباح یزدی در خصوص مسائل دیپلماتیک ایران

در پی اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص این موضوع که یکی از اشتباهات وی این بود که به هیات ایرانی اجازه مذاکره و گفتگوی مستقیم با امریکا را داده است، آیت‌الله مصباح یزدی، با بیان این موضع که تنها باید به خدا اعتماد کرد و التماس از گناهکار برای رفع مشکلات کار بسیار زشتی است، گفت فقط باید به خدا اعتماد کرد و انسلن باید همه کارهای خود را از خدا بخواهد. او همچنین با بیان این موضوع که خداوند کسانی را که به افراد فاجر دل می‌بندند بدبخت و بیچاره و ذلیل می‌کند گفت اینکه ما در مذاکرات به نتیجه نرسیدیم همین است که به علت اعتماد به غیر خدا دچار محرومیت شده‌ایم.
او افزود باید استغفار کنیم و از اینکه برای حل مشکل به برجام دل بسته و دل خوش کرده بودیم استغفار کنیم تا مشکلات برطرف شود. او همچنین با بیان این موضوع که دل بستن به چین و روسیه هم به اندازه دل بستن به امریکا و اروپا اشتباه است، گفت آنها دوستان ما نیستند.
مصباح یزدی که جبهه سیاسی پایداری از گروه‌های وابسته به اوست و گفته می‌شود از نظر گرایش‌ها و برداشت‌های اعتقادی به گروه حجتیه نزدیک است که مداخله در امور دنیوی و سیاسی را به علت تاخیر افتادن ظهور امام زمان

نادرست می دانند همواره انتقادات تندی نسیت به دولت‌های خاتمی و روحانی داشته است.
دولت احمدی نژاد تنها دولتی بود که مورد حمایت مصباح قرار داشت و وی قبل از روی کار امدن دولت وی گفته بود امام زمان این دولت را انتخاب کرده است.
اظهارات وی در خصوص این موضوع که دولت نباید با مذاکره و روابط دیپلماتیک درصدد رفع مشلات داخلی و دیپلماتیک خود باشد نیز در همین راستای پارادایم فکری مصباح یزدی مطرح می‌شود که اقدامات سیاسی دولت‌ها را غیرضروری می داند و انجام نشدن ان را از انجام شدنش بهتر می‌داند