ایران در رسانه های جهان یکشنبه 28 مرداد

انستیتوی میدل ایست: ایران جنوب سوریه را مانند جنوب لبنان به‌دست شبه‌نظامیانش می‌سپارد

انستیتوی میدل ایست در آمریکا در گزارشی می‌نویسد رژیم ایران قصد دارد جنوب سوریه را به‌مانند جنوب لبنان که توسط شبه‌نظامیان حزب‌الله اداره می‌شود تبدیل کند.

در این گزارش آمده است: «روسیه در اول ماه جاری اعلام کرد که موفق شده است نیروهای ایرانی در خاک سوریه را قانع کند که از مرز این کشور تا اسرائیل 85 کیلومتر عقب‌نشینی کنند. دخالت روسیه تنها زمانی صورت گرفت که ارتش اسرائیل حملات هوایی خود بر روی مواضع نیروهای ایرانی مستقر در خاک سوریه را افزایش داد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود که مسکو نگرانی‌های اسرائیل در مورد حضور ایرانی‌ها در مرزهای خودش را جدّی می‌گیرد و اکنون موفق شده است این نیروها را تا 85 کیلومتر از مرزهای اسرائیل دور کند.

با این حال ا گر تاریخ معاصر لبنان به ما یک درس آموخته باشد، آن اینست که عقب‌نشینی ایرانی‌ها از مرزهای اسرائیل کوتاه‌مدت خواهد بود. این عقب‌نشینی تنها یک مانور تاکتیکی از سوی نیروهای سپاه پاسداران است که فعلاً از افزایش تنش‌های موجود پیرامون حکومت ایران جلوگیری کند وگرنه این یک عقب‌نشینی دائمی نیست.

در حال حاضر استراتژی رژیم ایران تقویت مواضع رژیم اسد و گسترش کنترل آن بر خاک سوریه است. این استراتژی تقویت حضور نیروهای ایرانی در جنوب سوریه و در مرز با اسرائیل را فعلاً از اولویت خارج ساخته است.

نیکلاس بلانفورد کارشناس امور حزب‌الله در این‌باره می‌گوید: «ایران به دنبال بازی طولانی و اهداف دراز مدت در جنوب سوریه خواهد بود. از این پس برنامه آن تقویت حضور حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعه عراقی در آن مناطق می‌باشد. با آنکه جنوب غربی سوریه در حال حاضر اولویتی برای ایران ندارد، اما بعید است که هرگز این برگ حیاتی برای سیاست‌های منطقه‌ای خود را به این آسانی کنار بگذارد.»

به گفته این گزارش، حزب‌الله لبنان به‌نوبه خود با نفوذ در ارتش سوریه جای پای خود را در مرز با اسرائیل همچنان نگه خواهد داشت و این ادامه همان استراتژی ایران است.

http://www.mei.edu/content/article/io/iran-replicating-lebanon-model-southern-syria

 

رویترز: ایران با افزایش تولید نفت عربستان مخالفت کرد

 

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که ایران به سران کشورهای عضو اوپک اطلاع داده است که هیچ‌یک از آنها نمی‌بایستی سهم تولید نفت کشور دیگری را به‌خود اختصاص دهد.

به گفته رویترز، اعلام این موضع ایران ناشی از نگرانی رهبران این کشور نسبت به طرح عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت خود، با آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران می‌باشد.

دولت ترامپ در استراتژی مقابله خود با حکومت جمهوری اسلامی از همه کشورهای جهان خواسته است تا از خرید نفت ایران از تاریخ 5 نوامبر به‌بعد خودداری کنند.

کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در اوپک در طی دیداری با محمد بارکیندو دبیرکل این سازمان اعلام کرده است «هیچ کشوری نباید اجازه داشته باشد که بتواند سهم تولید نفت سایر اعضای اوپک را در تحت هیچ شرایطی به‌خود اختصاص دهد زیرا کنفرانس وزرای نفت کشورهای عضو اوپک اجازه انجام یک‌چنین کاری را به هیچ‌یک از اعضای خود نداده است. ایران بر این باور است که اوپک می‌بایستی به‌شدت از حقوق اعضای خود دفاع کند و جلوی طرح و توطئه برخی کشورها برای سیاسی کردن این سازمان را در این مرحله بگیرد.»

به گفته کارشناسان امور نفتی، با اجرای مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه حکومت ایران، از ورود و فروش روزانه بین 500 هزار تا 1 میلیون بشکه نفت ایران به بازارهای جهانی کاسته خواهد شد.

https://uk.reuters.com/article/us-iran-oil-opec/iran-says-no-opec-member-can-take-over-its-share-of-oil-exports-idUKKBN1L406G

 

الشرق الاوسط: 7000 زائر حج امسال از حوثی‌های مورد حمایت ایران هستند

 

روزنامه الشرق الاوسط درگزارشی می‌نویسد دولت عربستان سعودی نشان داده است که اجازه نمی‌دهد مراسم حج هیچگاه با سیاست آلوده شود، زیرا به بیش از 7000 زائر یمنی که از حوثی‌های آن کشور هستند اجازه داده است در این مراسم شرکت کنند.

به گفته الشرق الاوسط، حوثی‌های یمن با پشتیبانی حکومت ایران در حال حاضر در یک جنگ با نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی شرکت دارند.

دکتر عطیّه وزیر اوقاف یمن به این روزنامه گفته است: «امسال بیش از 24000 شهروند یمنی در مراسم حج شرکت خواهند کرد که 7000 نفر آنها از حوثی‌های این کشور هستند. حضور آنها در این مراسم دینی نشان می‌دهد که عربستان سعودی برخلاف برخی کشورها که همواره قصد دارند این مراسم را مصادره سیاسی کنند هیچ‌گاه اجازه این کار را نمی‌دهد.»

به گفته دکتر عطیّه، حوثی‌ها در تبلیغات سیاسی خود اعلام کرده‌اند که مقامات عربستان سعودی از ورود شهروندان یمنی به کشورشان جلوگیری کرده‌اند ولی این ادعا تنها یک دروغ بیش نیست و دولت عربستان 550 اتوبوس ویژه انتقال یمنی‌ها به مراسم حج به مرز دو کشور فرستاده است.

https://aawsat.com/english/home/article/1367491/exclusive-yemen-minister-arrival-7000-hajj-pilgrims-houthi-areas-refutes-claims

http://www.mei.edu/content/article/io/iran-replicating-lebanon-model-southern-syria