ایران در رسانه های جهان شنبه 27 مرداد

نشنال: ‘ گروه اقدام ایران’ برای فشار بیشتر بر حکومت تهران تشکیل شده است

خبرگزاری نشنال می‌نویسد تشکیل ‘ گروه اقدام ایران’ از سوی دولت ترامپ برای افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بر علیه حکومت جمهوری اسلامی می‌باشد.

نشنال می‌نویسد: «مایک پمپیو وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش برای افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بر حکومت ایران از تشکیل یک ‘ گروه اقدام ایران’ خبر داده است که وظیفه آن مجبور ساختن رژیم تهران به ‘رفتار مانند یک کشور عادی’ و جلوگیری از فعالیت‌های متزلزل‌کننده آن در منطقه تعیین شده است.

ریاست این گروه را برایان هوک از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا به‌عهده دارد که پیش از این مسئولیت گفتگو با کشورهای درگیر در توافق هسته‌ای برای اجرای تغییرات در آن، پیش از خروج آمریکا از این توافق را به‌عهده داشت.

مأموریت اصلی این ‘ گروه اقدام’ اجرای دقیق سیاست‌های دولت ترامپ نسبت به ایران در دوران پسا- برجام است. این گروه همچنین قصد دارد برای اجرای این سیاست‌ها تعداد بیشتری از کشورهای جهان را با استراتژی جدید واشنگتن بر علیه رژیم ایران هماهنگ کند.

مایک پمپیو در سخنرانی خود در برنامه اعلام به کار این ‘ گروه اقدام ایران’ گفته است که آمریکا فشارهای خود بر حکومت ایران را تا به عقب نشاندن از انجام فعالیت‌های خرابکارانه آن ادامه خواهد داد.

برایان هوک نیز به‌نوبه خود گفته است: «اکثر فعالیت‌های ‘ گروه اقدام ایران’ بر حول پیشبرد شرایط 12 گانه وزیر خارجه (مایک پمپیو) برای ایران صورت خواهد گرفت که اجزای اصلی آن مسأله تسلیحات و برنامه هسته‌ای رژیم، فعالیت‌های تروریستی و اسارت شهروندان آمریکایی می‌باشد.»

سایر شرایط موردنظر آمریکا برای ایران شامل خودداری از حمایت آن از رژیم اسد و گروه‌های ضداسرائیلی و همچنین رعایت حقوق بشر شهروندان ایرانی می‌باشد.

مایک پمپیو در سخنرانی خود گفت: «در طول 40 سال گذشته رژیم تهران مسئول بخش عظیمی از عملیات خونین و متزلزل‌کننده و رفتار خرابکارانه بر علیه آمریکا، متحدان ما و بیش از همه علیه خود مردم کشور ایران بوده است. امید ما این است که روزی بتوانیم با ایران به یک توافق برسیم اما پیش از آن ما باید تغییرات مهم و گسترده‌ای را در رفتار رژیم آن کشور چه در داخل نسبت به مردم خودشان، و چه نسبت به خارج کشور ببینیم. مردم ایران و جهان خواهان این هستند که این کشور سرانجام مانند یک کشور عادی رفتار کند.»

https://www.thenational.ae/world/the-americas/mike-pompeo-sets-up-new-taskforce-to-keep-pressure-on-iran-1.760800

 

نشریه کشتیرانی: تحریم‌های ایران پروژه هند برای چابهار را تهدید می‌کند

 

نشریه کشتیرانی ماریتایم اگزکتیو می‌نویسد تحریم‌های جدید آمریکا بر علیه حکومت ایران انجام پروژه اجاره بندر ایرانی چابهار از سوی دولت هند را تهدید می‌کند.

این گزارش می‌نویسد: «طرح 500 میلیون دلاری سرمایه‌گزاری دولت هند در بندر مهم و استراتژیک چابهار در ایران هم‌اکنون نیز به دلایل اختلافات طرفین در مورد شرایط آن متوقف مانده است. اما این طرح اکنون با یک خطر و تهدید بزرگتر که همان تحریم‌های دولت آمریکا می‌باشد روبرو شده است.

بندر چابهار که به خلیج عمان دسترسی دریایی دارد می‌تواند برای هند یک شاهراه تجاری جدید و مهم بوجود بیاورد که از طریق ارسال محصولات خود به این بندر و سپس ترخیص کالاهای صادراتی، آنها را از طریق خاک افغانستان به بازارهای جهانی و آسیایی برساند. استفاده از این مسیر هند را از وابستگی به ترانزیت کالاهای صادراتی خود از طریق خاک پاکستان رها می‌کند.

دولت هند اعلام کرده است که در صورت پیشبرد این پروژه، سالانه میلیاردها دلار درآمد نصیب تولیدکنندگان محصولات هندی می‌شود. هند در حال حاضر تعهد خود را به پرداخت 500 میلیون دلار هزینه ساختن دو اسکله جدید بارگیری در بندر چابهار و 1/6 میلیارد دلار هزینه ساختن یک بزرگراه 650 کیلومتری از این بندر به افغانستان اعلام کرده است.

درصورتی که هند نتواند از دولت آمریکا معافیت‌های ویژه‌ای را برای این پروژه دریافت کند. این طرح شکست خواهد خورد.»

https://maritime-executive.com/article/iran-sanctions-threaten-india-s-plans-for-chabahar-port#gs.kLdlEwc

 

رادیوی سوئد: دولت سوئد از ادامه توافق هسته‌ای حمایت می‌کند

 

رادیوی سوئد در گزارشی می‌گوید استفان لوفون نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده است که دولت وی از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای با ایران پشتیبانی می‌کند.

به گزارش این رادیو، موضوع حمایت از توافق هسته‌ای بخشی از مذاکرات روز گذشته سران شش کشورهای حوزه بالکان در صوفیه پایتخت بلغارستان را به‌خود اختصاص داده بود.

استفان لوفون به رادیوی سوئد گفته است: «این توافق برای امنیت اروپا و جهان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. مهم است که علیرغم تحریم‌های تهدیدآمیز آمریکا، ما بتوانیم امکانات ادامه تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران را بحث و بررسی کنیم.»

به گفته رادیو سوئد، کشورهای اروپایی اکنون سخت در تلاش هستند تا به هر قیمت ممکن توافق هسته‌ای با ایران را از شکست کامل نجات دهند زیرا خروج آمریکا از آن، این توافق را «بر پایه‌های لرزان نگه داشته است».

https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2054&grupp=3575&artikel=6955099

 

بلومبرگ: ترامپ و پوتین بر سر خروج نیروهای ایران از سوریه توافق کرده‌اند

 

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام دولت آمریکا می‌گوید پرزیدنت ترامپ و پرزیدنت پوتین در طی دیدار ماه گذشته خود در هلسینکی به‌طور اصولی بر سر خروج کامل نیروهای ایرانی توافق کرده‌اند.

به گفته بلومبرگ، موضوع سوریه و نقش ایران در ادامه جنگ داخلی آن بحث اصلی میان ترامپ و پوتین در آن دیدار بوده است. این مقام آمریکایی اضافه کرده است که علیرغم توافق پوتین با خواست خروج نیروهای ایرانی از سوریه، وی به ترامپ گفته است انجام این امر با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

بلومبرگ می‌افزاید ترامپ بلافاصله پس از رسیدن به این توافق با پوتین این موضوع را با ریاست کارکنان کاخ سفید جان کلی، جان بولتون مشاور امنیت ملی، مایک پمپیو وزیر خارجه و جان هانتسمن سفیر آمریکا در مسکو مطرح کرده است.

ایران می‌گوید حضور نیروهای آن در سوریه در چهارچوب درخواست رژیم اسد و تنها نوعی مستشاری نظامی است. این درحالی است که تا امروز صدها تن از فرماندهان سپاه و نیروهای شبه‌نظامی ایرانی، لبنانی، عراقی و افغانی که با دریافت حقوق‌های کلان در سوریه حضور دارند در جنگ داخلی این کشور کشته شده‌اند.

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/250662