آغاز موج ‌دستگیری‌های قوه قضاییه

در پی بالاگرفتن بحران ارزی در کشور و تاکید همه‌ی گروه‌های سیاسی بر مبارزه با فساد، و‌ تاکید بر ضرورت قاطعیت قوه قضائیه، محمدجعفر منتظری،
دادستان کل کشور روز چهارشنبه با بیان این موضوع که در صورت نیاز وزیر کابینه هم احضار خواهد شد، گفته است رسیدگی به پرونده‌ها پیچیده است و برای دستیابی به نتیجه، باید مراحل به طور دقیق طی شود و لازم‌ است رسیدگی متقن صورت پذیرد. وی گفته است بنا به مورد، طی روند بررسی هرکس لازم‌باشد احضار می‌شود.
دادستان کل کشور همچنین بدون اشاره به جزئیات پرونده احمد عراقچی معاون سابق ارزی و برادرزاده عراقچی مذاکره‌کننده‌ی ارشد هسته‌ای، که به خاطر تخلفات اخیر دستگیر شده، گفته است محاکمه‌ی او بر اساس مجوزهای دریافت‌شده، به صورت علنی خواهد بود.
صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه چندروز قبل طی نامه‌ای به رهبری، از وی درخواست کرد تا اجازه دهد محاکمه‌ی متهمان علنی انجام شود و‌ اسامی متهمان به صورت علنی به اطلاع عموم‌ برسد. وی همچنین درخواست کرده بود احکام صادرشده برای متهمان اقتصادی غیرقابل تجدیدنظر و‌ قطعی باشد.
اقای خامنه‌ای با همه‌ی این درخواست‌ها موافقت کرده است.
این در حالی است که طی سال‌های اخیر هیچ‌یک از محاکمه‌ها و‌ پرونده‌های مربوط به فساد اقتصادی، به شکل علنی انجام نشده و‌در حالی‌ که پای مقام‌های سیاسی و‌ بلندپایه‌ی نظام در این پرونده‌ها وجود داشته، اما مردم در جریان آن قرار نگرفته و‌ پرونده‌ها همه محرمانه بررسی شده است. در همبن حال حکم یک سال زندان غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی و شهردار اسبق تهران نیز در دادگاه تجدید نظر تأیید شده است.
اتهام آقای کرباسچی به علت اظهارات وی در سال گذشته درباره حضور نظامی ایران در سوریه است که به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.
وی در یک سخنرانی در اصفهان، سخنانی با این مضمون بیان کرده بود که زدن و کشتن و اسلحه تنها راه دفاع از مردم مظلوم سوریه و‌ لبنان نیست. فرماندار اصفهان سخنان او‌را توهبن به مقام شهدای حرم دانسته و از کرباسچی برای بیان این سخنان شکایت کرده بود.
برخی تحلیل‌گران موج دستگیری‌ها در دولت و همچنین تشکیل پرونده‌های سنگین قضایی برای حامیان دولت را، که همزمان با طرح سوال از رئیس جمهور در حال انجام‌است، نوعی تلاش سازمان‌یافته برای تضعیف دولت می‌دانند و آن را با اقدامات اواخر دهه هفتاد که موجب تضعیف و‌ از هم پاشیدن جریان اصلاحات شد مقایسه می‌کنند. در آن دوره هم اقدامات دولت پنهان، جایگاه اصلاحات را چه در عرصه سیاسی و‌ چه افکار عمومی چنان تضعیف کرد که بازسازی و بازیابی ان دو دهه به طول انجامید.
در حال حاضر نیز تلاش قوه قضاییه برای برخورد قضایی شدید با حامیان دولت و‌ تضعیف موقعیت افراد نزدیک به دولت در افکار عمومی، نه تنها عجیب است، بلکه با بقیه رفتارهای قوه قضائیه که با سنگین‌ترین جرایم مالی، اقتصادی و‌ اخلاقی با مماشات برخورد می‌کند، همخوانی ندارد.
همه اینها آشکارا از هم پاشیده شدن رژیم ولایت فقیه را گواهی میدهد . شدت یافتن بیماریهای رهبر و تکیه بیش از پیش او برداروهای آرام بخش و مخدر ، عملا توان تصمیم گیری را از او سلب کرده است اخیر با انتشار نواری صوتی از او توسط کاربران ، حتی برای طرفداران رژیم روشن شد که رهبر برخلاف شاه فقید که حاضر به کشتار مردم نبود و کشور را ترک گفت ، سرآن دارد که با سرکوبی و پرکردن زندانها به شیوه سرهنگ قذافی و صدام حسین با مخالفتها برخورد کند .