ایران در رسانه های جهان چهار شنبه 24 مرداد

پولیتیکو: تحریم‌های ایران دولت عراق را زیر فشار مضاعف گذاشته است

نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی می‌نویسد تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران دولت حیدرالعبادی در عراق را زیر فشار دوطرفه گذاشته است.

پولیتیکو می‌نویسد: «بلافاصله پس از اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، العبادی اعلام کرد که دولت او علیرغم میل باطنی با این تحریم‌ها همسویی خواهد کرد. اما درست یک هفته بعد واقعیات زندگی اقتصادی کشور عراق سیاستمداران این کشور را ناچار کرده است که به روابط تجاری خود با ایران کماکان ادامه بدهند.

کشور عراق که دارای یک مرز مشترک 1458 کیلومتری با ایران است می‌تواند با اجرای تحریم علیه ایران ضربات مهلکی را به اقتصاد خود بزند.

عراق روی ایران برای دریافت گاز طبیعی، برق، آب و حتی مواد غذایی اتکاء می‌کند. اما عراق از هر دو طرف ایران و آمریکا تحت فشار است. وابستگی شدید آن به دریافت انرژی و غذا از ایران درحالیست که آمریکا از طرف دیگر هنوز بیش از 5200 نیروی نظامی ویژه خود را در خاک عراق مستقر نگه داشته است.

با این حال به‌نظر می‌رسد باتوجه به موقعیت استثنایی عراق در حال حاضر، آمریکا با نوعی معافیت آن از اجرای تحریم‌ها علیه ایران موافقت کند.

درصورتی که چنین اتفاقی نیفتد و عراق تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرد، این کشور می‌تواند مورد تنبیه واشنگتن قرار بگیرد که در آن‌صورت بغداد سعی خواهد کرد هرچه بیشتر به ایران نزدیک شود. العبادی اکنون ناچار شده است که بگوید کشورش تنها از تحریم عدم مبادله تجاری با ایران با دلار آمریکا پیروی خواهد کرد و سایر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را اجرا نخواهد کرد».

https://www.politico.com/magazine/story/2018/08/14/trumps-iran-sanctions-are-backfiring-in-iraq-219358

خبرگزاری تاس: کمپانی‌های بزرگ اروپایی حاضر به مخالفت با تحریم‌های ایران نیستند

خبرگزاری روسی تاس در گزارشی به نقل از ولادیمیر چیزوف نماینده دائمی روسیه در اتحادیه اروپا می‌نویسد شرکت‌های بزرگ اروپایی آماده مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیستند و این درحالیست که این اتحادیه امیدوار است آثار این تحریم‌ها بر اقتصاد اروپا را خنثی کند.

به گفته چیزوف، تصمیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای مخالفت با تحریم‌های واشنگتن در وحله نخست نه برای ادامه توافق هسته‌ای، بلکه برای حفاظت از منافع اقتصادی و تجاری خود در رابطه با ایران بوده است. اما امروز مشخص شده است که بیشتر شرکت‌های بزرگ اروپایی تصمیم خود در این مورد را گرفته‌اند و قرارشان بر این نیست که با تحریم‌های آمریکا مخالفت کنند و ادامه فعالیت اقتصادی خود با ایران را متوقف کرده‌اند.

چیزوف به خبرگزاری تاس گفته است: «من اطلاعاتی در اختیار دارم که نشان می‌دهد حداقل یکصد واحد از این شرکت‌های بزرگ از اتحادیه اروپا هستند. درک انتخاب آنها بسیار ساده است. از نظر مقدار تجارتی که آنها با آمریکا دارند، منافع ادامه تجارت با ایران بسیار ناچیز به‌نظر می‌رسد. منافع اقتصادی این شرکت‌ها در همسویی با آمریکا و بازارهای آن تضمین می‌شود. از آن گذشته ارتباط مالی و دادوستدهای آنها از طریق سیستم بانک‌های آمریکایی اداره می‌شود. تلاش اتحادیه اروپا برای نگه داشتن رابطه مالی و تجاری آن با ایران تنها به کمپانی‌های کوچک و متوسط که با دلار آمریکا خرید و فروش نمی‌کنند محدود می‌شود.»

http://tass.com/economy/1017302

نشریه فری بیکن: «کشتی تجاری» ایران عامل رساندن اسلحه به حوثی‌هاست

نشریه آمریکایی فری بیکن می‌نویسد دولت ترامپ قصد دارد عملیات یک کشتی ایرانی را که در ظاهر فعالیت‌های حمل و نقل دریایی دارد ولی عامل رساندن اسلحه به حوثی‌ها در یمن است مورد تحریم قرار داده و از حرکت بازدارد.

این نشریه می‌نویسد: «یک کشتی باربری مشکوک ایرانی که در زمان دولت اوباما از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شده است از سوی مقامات دولت ترامپ به رساندن تسلیحات جنگی به شورشیان حوثی در یمن متهم شده است.

دولت ترامپ قصد دارد این کشتی را که ماه‌های متوالی در یک نقطه کلیدی در دریای سرخ (بحرالحمر) لنگر انداخته است مورد تحریم و از تحرک بازدارد.

مقامات نظامی دولت ترامپ و کارشناسان امور دریایی در آمریکا می‌گویند این کشتی با استفاده از وسایل ارتباطاتی و مخابراتی خود با ارسال اطلاعات دریاپیمایی حوثی‌های یمن را در امر حمله به کشتی‌های نفت‌کش عربستان سعودی راهنمایی کرده است.

این کشتی که به نام ‘ساویز’ شناخته می‌شود در گذشته مورد تحریم دولت آمریکا قرار گرفته بود اما پس از توافق هسته‌ای دولت اوباما آن را از لیست کشتی‌های باربری مشکوک به انجام عملیات نظامی خارج ساخته بود.

به گفته مقامات آمریکایی، سِری دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از تاریخ 5 نوامبر آغاز خواهد شد عملیات پهلوگیری و باربری کشتی‌ها از بنادر ایران و امور کشتیرانی و دریانوردی ایران را مورد تحریم قرار خواهد داد و قرار است کشتی ‘ساویز’ نیز به این لیست اضافه شود.»

https://freebeacon.com/national-security/trump-sanction-iranian-ship-identified-facilitating-terror-strikes/

کاخ سفید: دیدار جان بولتون با همتایان روسی و اسرائیلی در هفته آینده

کاخ سفید اعلام کرده است که جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ هفته آینده با همتای روسی خود نیکلای پاتروشف در مسکو دیدار و در مورد آخرین تحولات منطقه خاورمیانه گفتگو خواهد کرد.

دیمتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده است که مقدمات دیدار این سیاستمدار آمریکایی و روسی هم‌اکنون فراهم گشته است و ملاقات آنها در ژنو می‌باشد.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید ضمن تأیید این دیدار اضافه کرده است که جان بولتون در هنگام حضور خود در ژنو با نمایندگان دولت اسرائیل و اوکراین نیز ملاقات و در مورد مسایل خاورمیانه و اشغال کریمه توسط روسیه بحث و گفتگو خواهند داشت.

جان بولتون در ماه ژوئن در دیداری از مسکو با یوری آوریانوف معاون ریاست شورای امنیت ملی روسیه در مورد طرح صلح خاورمیانه و همکاری میان مسکو و واشنگتن از طریق شورای امنیت گفتگو کرده بود.

http://tass.com/politics/1017297