اظهارات خامنه‌ای در خصوص مذاکره با آمریکا

در حالی که اقتصاد ایر1-ان زیر بار تحریم، فساد گسترده اقتصادی و بی‌ثباتی و ‌ناامنی بازار در معرض نابودی مطلق است. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران در بخشی از سخنانش در شهر مشهد با بیان این موضوع که در مورد مذاکرات هسته‌ای و برجام اشتباه کرده است، اعلام کرده به هیچ عنوان اجازه مذاکره با امریکا را نخواهد داد.او در عین حال تاکید کرد که هیچ جنگی نیز رخ نخواهد داد.
این اظهارات خامنه‌ای پس از ان بیان می‌شود که ترامپ چند روز قبل اعلام کرده بود حاصر به مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است و بسیاری از تحلیل‌گران و کنشگران سیاسی منتظر بودن تا روایت و ‌واکنش رهبر ایران را نسبت به این اظهارات بشنوند.
اکنون اقای خامنه‌ای رسما اعلام کرده اجازه‌ای برای مذاکره با آمریکا نخواهد داد و ‌در عین حال اعتراف کرده است در اجازه قبلی هم‌که برای مذاکره با آمریکا صادر کرده اشتباه کرده است. وی گفته است زمانی اجازه مذاکره با امریکا را خواهد داد که ایران به حدی قدرتمند شده باشد که بتواند هجمه‌های روانی و ‌بین‌المللی علیه خود را دفع کند و ‌ایران در شرایط فعلی چنین جایگاه و قدرتی ندارد. خامنه‌ای گفته است آیت‌الله خمینی مذاکره را ممنوع کرده و او هم راه وی را ادامه می‌دهد. وی در عین حال گفته است در موضوع مذاکرات نیز اشتباه کرده است و به اصرار مسئولان اجازه تجربه را داده که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند.
اظهارات خامنه‌ای در خصوص عبور مسئولان از خط قرمزهای تعیین‌شده در حالی بیان می‌شود که وی تاکنون بارها با تایید تیم‌ هسته‌ای از تصمیمات تیم هسته‌ای دفاع کرده و‌ بارها گفته بود تنها چارچوب‌های کلی نظام ‌برای آنها مشخص شده و وی مداخله‌ای در تعیین مصادیق مذاکره نداشته است.
وی همچنین گفته است رئیس‌جمهور هم اعتراف کرده اگر محدودیت‌های وی نمی‌بود، دولت امتیازات بیشتری می‌داد. این سخن خامنه‌ای در خصوص دادن امتیاز توسط ایران‌ به امریکا در حال مطرح می‌شود که ترامپ برجام را به این علت ترک‌ کرده است که بنا به گفته‌ی وی، منافع دولت امریکا در برجام‌ نادیده گرفته شده است. خامنه‌ای همچنین بحران ارز در ایران را هم نتیجه بی‌تدبیری‌ و بی‌توجهی‌ خوانده و تلویحا دولت را مسئول وضعیت بازار ارز دانسته است.
خامنه‌ای گفته ‌است کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولین گفته‌اند ریشه مشکلات اقتصادی از جمله کاهش ارزش ریال خارجی نیست بلکه درونی است. در حالی که نیمی از منابع اقتصادی کشور در دست رهبری و خارج از کنترل دولت است. معلوم نیست که خامنه ای چگونه فقط دولت را مقصر میداند علاوه براین فساد در قوه قضاییه را نیز که تحت نظارت رهبری است نباید نادیده گرفت . این در حالی است که عده دیگری از کارشناسان اقتصادی معتقدند سیاست خارجی ایران که منجر به محدودیت دسترسی به منابع ارزی شده است وخروج سرمایه ارزی از بازار مبادلات را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز و‌از عمده‌ترین دلایل بحران اخیر مطرح می‌کنند.