انفجار بی‌سیم‌های دستی حزب‌الله لبنان، پس از پیجرها، کشته شدن ۳۲ نفر از اعضای حزب‌الله

پس از انفجار هزاران پیجر اعضای حزب‌الله لبنان که به اسرائیل منتسب شده است، انفجارهای دیگری در بیروت پایتخت و سایر نقاط این کشور رخ داد.
منابع امنیتی لبنان روز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه تایید کردند که این بار “واکی تاکی”های متعلق به اعضای حزب‌الله منفجر شده‌اند. محافل حزب‌الله نیز گفته‌اند که “وسایل بی‌سیم مانند واکی تاکی” منفجر شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات حزب‌الله و رسانه‌های دولتی روز چهارشنبه گفتند که انفجارها در بیروت و چندین بخش از لبنان در موج دوم وسایل الکترونیکی رخ داد و گزارش دادند که دستگاه‌های بی‌سیم دستی واکی تاکی و حتی تجهیزات خورشیدی یک روز پس از هزاران پیجر منفجر شدند.
حزب‌الله کشته شدن ۱۳ عضو خود را در جریان انفجار بی‌سیم‌ها در روز چهارشنبه تایید کرد.
وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده بود در این انفجارها ۲۰ نفر کشته و ۳۰۰نفر زخمی شده‌اند.
این خبرگزاری می‌افزاید، صدای انفجارهای متعددی در مراسم تشییع جنازه سه عضو حزب‌الله و یک کودک در بیروت شنیده شد که روز قبل بر اثر انفجار پیجر کشته شده بودند.

یک عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس در شهر ساحلی صیدون، یک خودرو و یک مغازه تلفن همراه را دید که پس از انفجار دستگاه‌ها در داخل آن‌ها آسیب دیده بود.
یکی از مقامات حزب‌الله به شرط ناشناس ماندن، به آسوشیتدپرس گفت که دستگاه‌های واکی تاکی مورد استفاده این گروه منفجر شده‌اند.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش می‌دهد که سیستم‌های انرژی خورشیدی در خانه‌ها در چندین منطقه بیروت و در جنوب لبنان منفجر شده‌اند که در اثر آن دست‌کم یک دختر زخمی شده است.

با گذشت حدودا یک روز از انفجار تقریبا همزمان پیجرهای اعضای حزب‌الله در لبنان که تاکنون ۱۲ کشته و بیش از ۲۸۰۰ زخمی برجای گذاشته است، گزارش‌ها و اطلاعات جدیدی درباره این موضوع و پیجرهای مزبور منتشر شده‌اند.

از جمله جدیدترین آنها، شرکت تایوانی “گلد آپولو” روز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه اعلام کرد، اگرچه نام این شرکت بر روی پیجرهای منفجرشده در لبنان دیده می‌شود، اما این شرکت نقشی در ساخت آن‌ها نداشته است و این پیجرها توسط شرکت “بی.ای.سی کنسالتینگ”، مستقر در بوداپست، پایتخت مجارستان تولید شده‌اند.
این شرکت تایوانی اعلام کرد که به شرکت مجارستانی اجازه داده است تا مدل ویژه‌ای از پیجر‌های AR924 را تولید و عرضه کند.
در این بیانیه همچنین تاکید شده است: «طبق قرارداد همکاری، ما به بی.ای.سی کنسالتینگ اجازه داده‌ایم که از علامت تجاری برند ما برای فروش محصولات در مناطق تعیین‌شده استفاده کند، اما طراحی و ساخت محصولات صرفاً بر عهده بی.ای.سی کنسالتینگ بوده است.»

در همین خصوص، هسو چنگ کوانگ، بنیان‌گذار “گلد آپولو” نیز به خبرنگاران گفت که این شرکت از سه سال پیش با بی.ای.سی کنسالتینگ توافقنامه‌ای را به امضا رسانده و دو شرکت مشغول همکاری با یکدیگر بوده‌اند.