شین بت: یک اسرائیلی به ظن «نقش‌داشتن در توطئه ایران برای ترور نتانیاهو» دستگیر شد

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل «شین‌ بت» اعلام کرد یک اسرائیلی را که توسط حکومت ایران برای ترور نخست‌وزیر، وزیر دفاع یا رئیس شیت‌ بت، اجیر شده بود، دستگیر کرده است.
به گزارش «تایمز اسرائیل» پلیس و شین‌ بت در اطلاعیه مشترکی اعلام کردند که این متهم دوبار قاچاقی برای آموزش‌های لازم به داخل ایران رفته و برای انجام ماموریت خود در اسرائیل پول دریافت کرده است.

این مرد اسرائیلی که مدتها بود به ترکیه رفت و آمد داشت و به کار تجارت مشغول بود با صاحبان مشاغل ترکیه و ایرانی در ارتباط بوده است.

شین بت می‌گوید او در آوریل گذشته با وساطت دو تاجر ترکیه‌ای ترغیب شد تا با یک تاجر ثروتمند ایرانی به نام ادی برای رونق کسب و کار خود ملاقات کند. این بازرگان اسرائیلی در یک شهر مرزی در نزدیکی سوریه با نمایندگان ادی ملاقات کرد و با او تلفنی صحبت کرد اما ادی مدعی شد که قادر به ترک ایران نیست. در ماه مه او بار دیگر به ترکیه رفت تا با دو تاجر ترک و همچنین دو نماینده ادی ملاقات کند. آنها او را ترغیب کردند که برای ملاقات با ادی به ایران برود و سپس با یک لندکروز از طریق شهر مرزی وان در ترکیه، به طور مخفیانه او را به داخل ایران بردند.

در ایران او با ادی و مرد دیگری به نام خواجه دیدار کرد که خود را عضو سازمان اطلاعات معرفی کرد و به این فرد اسرائیلی پیشنهاد انجام ماموریت‌های مختلفی دادند؛ از جمله ارسال پول و اسلحه کمری به مناطقی خاص، عکاسی از مناطق شلوغ و همچنین تهدید عوامل حکومت ایران که ماموریت‌های خود را در اسرائیل ناتمام گذاشته بودند.

این مرد اسرائیلی گفت به این پیشنهادات فکر می‌کند، او در اوت گذشته بار دیگر به ایران رفت و در منزل ادی با افسران ارشد اطلاعاتی ایران دیدار کرد. آنها از او خواستند تا حملات تروریستی علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع و رونن بار رئیس شین‌بت انجام دهد.

تحقیقات شین‌ بت نشان می‌دهد که افسران اطلاعاتی ایران همچنین عملیات تروریستی علیه سایر مقامات اسرائیلی از جمله نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل را نیز به میان کشیدند.
به اعتقاد شین‌ بت عملیات تروریستی علیه مقامات اسرائیلی به انتقام کشته‌شدن اسماعیل هنیه در تهران تدارک دیده شده بود.

این مرد یهودی اسرائیلی تقاضای یک میلیون دلار پیش پرداخت کرده بود، افسران اطلاعاتی حکومت ایران از او خواستند تا پول را به مقاصد خاصی در اسرائیل برساند تا از آن برای ترور مقامات اسرائیلی استفاده شود. به او همچنین ماموریتی برای اجیر کردن روس‌ها و آمریکایی ها برای کشتن مخالفان ایرانی در اروپا و آمریکا داده شد.
از او خواسته شد برای استخدام یک مامور «موساد» به عنوان عامل نفوذی حکومت ایران نیز اقدام کند.

با اینکه این مرد بازرگان اسرائیلی تقاضای یک میلیون دلار پیش‌پرداخت کرده بود اما ماموران ایرانی فقط ۵ هزار یورو به عنوان هزینه سفر به او پرداخت کردند و به او گفتند در آینده نزدیک با او تماس می‌گیرند.