دیدار سرگئی شویگو مقام ارشد کرملین با پزشکیان، یک روز پس از اعلام موضع پزشکیان درباره ارسال موشک به روسیه

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی، عصر سه‌شنبه در دیدار با سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه، گفت: «تعمیق و تقویت روابط و همکاری‌ها میان ایران و روسیه باعث کاهش اثربخشی تحریم‌ها و اقدامات ناعادلانه علیه دو کشور» می‌شود.
پزشکیان با تاکید بر آن‌که در دولت چهاردهم سطح روابط بین دو کشور ارتقا خواهد یافت، اظهار امیدواری کرده که در دیدار با ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه اجلاس سران «بریکس» در قازان، همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور گسترش یابد.
در میانه انتقادات گسترده از جمهوری اسلامی به دلیل ارسال موشک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، دبیر شورای امنیت کرملین برای دومین بار طی ۴۰ روز گذشته به تهران سفر کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه، یک هفته بعد از سفر به کره شمالی، روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور وارد تهران شده است. غرب تهران و پیونگ‌یانگ را به ارسال تسلیحات به روسیه متهم کرده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران نیز تصویری از دیدار آقای شویگو با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران منتشر کرده که در این دیدار، او خواستار گسترش روابط با روسیه شده است. پزشکیان در این دیدار گفته است دولت چهاردهم همکاری‌ها و اقدامات در حال انجام در مسیر ارتقای سطح روابط دو کشور را با جدیت دنبال خواهد کرد.

این مقام ارشد امنیتی روسیه نیز در این دیدار تصریح کرده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کرملین از او خواسته این پیام را به مسئولان عالی جمهوری اسلامی ایران انتقال دهد که «موضع روسیه برای همکاری در مسائل منطقه‌ای با ایران تغییر نکرده است».

در همین حال خبرگزاری «اوکراینین نیوز» روز چهارشنبه با انتشار خبر سفر مجدد شویگو به ایران در دو ماه گذشته، آن را به درخواست برای ارسال سلاح‌های بیشتری به روسیه مرتبط دانسته است. شویگو پیش از ایران به کره شمالی سفر کرده بود که گفته شده در آنجا نیز خواستار ارسال سلاح‌های این کشور به روسیه برای جنگ علیه اوکراین شده است.

ارسال موشک‌های قاره‌پیمای فتاح ۳۶۰ ساخت سپاه پاسداران به روسیه با واکنش قاطع آمریکا و اروپا روبرو شد و برخی از کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان شرکت هواپیمایی ملی ایران را تحریم کردند، بریتانیا همچنین صدور تجهیزات و خدمات مرتبط آنها که ممکن است برای ایران کاربرد نظامی در صنایع موشکی و پهپادی داشته باشد را نیز ممنوع کرد. وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا در نشست خبری هفته پیش خود در لندن در واکنش به ارسال موشک‌های قاره‌پیمای ایران به روسیه گفتند که اقدامات تنبیهی علیه حکومت ایران اعمال خواهند کرد.

با این حال، مسعود پزشکیان در نخستین نشست خبری خود در روز دوشنبه اخبار مربوط به ارسال موشک‌های قاره پیما به روسیه را تکذیب کرد و گفت ممکن است در گذشته اقداماتی صورت گرفته باشد ولی در دو ماه اخیر که او به ریاست جمهوری رسیده براساس اعلام مراجع مربوطه، موشک به روسیه برای جنگ علیه اوکراین صادر نشده است.

این درحالی است که احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی روز هفدهم شهریور در گفت‌وگو با وب‌سایت «دیده‌بان ایران» خبر ارسال موشک‌های ساخت سپاه پاسداران به روسیه را تایید کرده و گفته بود در ازای ارسال موشک و پهپاد به روسیه، سویا و گندم دریافت می‌کنیم.
این عضو کمیسیون امنیت مجلس همچنین گفته بود که روسیه به دولت ایران برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند و بسیاری از کالاهای مورد نیاز از این طریق تامین می‌شود. او همچنین در پاسخ به پیامدهای تجهیز روسیه با موشک‌های سپاه پاسداران و احتمال تحریم‌های بین‌المللی نیز گفته بود: «بالاتر از سیاهی رنگی نیست، ما به حزب‌الله، حماس و حشدالشعبی موشک می‌دهیم، چرا به روسیه ندهیم؟».

انتشار این مصاحبه درحالی که مقام‌های رسمی ایران ارسال موشک به روسیه را تکذیب می‌کردند با واکنش‌های بسیاری روبرو شد و خبرگزاری «فارس» این گفته‌ها را «آب به آسیاب دشمن ریختن» تعبیر کرد.

وب‌سایت «نور نیوز» نیز روز سه‌شنبه گزارش داد که آقای شویگو با علی اکبر احمدیان، همتای ایرانی خود دیدار کرده است. هیچ گزارشی درباره جزئیات این دیدار منتشر نشده است.

رویترز می‌نویسد دیدار این مقام ارشد امنیتی از کره شمالی و ایران در میانه تشدید فشار کی‌یف بر آمریکا و متحدان غربی خود برای دریافت مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد ساخت این کشورها در جنگ با روسیه انجام می‌شود.
ولادیمیر پوتین پیشتر گفته بود اعطای مجوز غرب به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد به معنی اعلان جنگ آنها علیه روسیه است و پاسخ کرملین را در پی خواهد داشت.

دیدار دوباره آقای شویگو از تهران همچنین در حالی است که روسیه اخیرا چندین بار اعلام کرده که به امضای یک «توافق بزرگ و سند همکاری راهبردی» با ایران نزدیک شده است.