در پی بمباران مناطقی از نوار غزه؛ ده‌ها هزار نفر مجددا مجبور به فرار شدند

همزمان با نشست «ویژه» نخست‌وزیر اسرائیل با فرماندهان ارتش در مورد آغاز «مرحله سوم» از عملیات نظامی در باریکه غزه، روز یک‌شنبه نبردها و بمباران‌های سنگین ارتش اسرائیل در منطقه شجاعیه در شهر غزه برای چهارمین روز پیاپی ادامه یافت. ارتش اسرائیل گفته است عملیات شجاعیه ممکن است چند هفته طول بکشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عملیات ارتش اسرائیل در محله شجاعیه ماه‌ها پس از آن درگرفته که اسرائیل اعلام کرد ساختار فرماندهی گروه افراطی حماس را در این بخش شمالی از شهر غزه متزلزل کرده است.
سازمان ملل ارزیابی کرده از آغاز دور جدید عملیات در شجاعیه بین ۶۰ تا ۸۰ هزار نفر از مردمی که پس از مدتی آوارگی به خانه و محله‌های ویران خود بازگشته بودند، ناچار به ترک دوباره این محله شده‌اند.

ارتش اسرائیل تأیید کرد که دور تازه از عملیات در شجاعیه را از هفتم تیر آغاز کرد، زیرا حماس «در حال تجدید قوا بوده» و با استخدام نیروی مسلح تازه‌نفس، آن‌ها را وارد کارزار جنگی کرده بود.
به گفته ارتش، حماس از جمله به تازگی دوباره یک مدرسه زیر نظر سازمان ملل متحد و یک مرکز درمانی در شجاعیه را به «اتاق عملیات ترور» تبدیل کرده بود.
بیانیه ارتش حاکی است در این عملیات چهار روزه بیش از ۱۴۰ شبه‌نظامی فلسطینی را در آتشباری زمینی و بمباران هوایی از پای درآورد و شماری «تونل تروریستی» دیگر را شناسایی و منهدم کرد. ۴۰ تن از کشته‌ها مربوط به عملیات روز یک‌شنبه بود.
در جریان عملیات در شجاعیه، ارتش اسرائیل متحمل مرگ دو سرباز و زخمی شدن سه سرباز خود شد. حماس مرگ اعضای خود را آغاز جنگ اعلام نمی‌کند.

به گزارش تایمز اسرائیل، بنیامین نتانیاهو پیش از آغاز «مرحله سوم» از جنگ غزه، روز یک‌شنبه، دهم تیرماه، در نشستی با شرکت رئیس ستاد و فرماندهان ارتش اسرائیل به ارزیابی موقعیت پرداخت.
نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته گفت فاز جدید به مفهوم کاهش عملیات جنگی در غزه است.
مرحله تازه جنگ به مفهوم خروج ارتش اسرائیل از غزه نیست. ارتش در این مرحله عملیات هدفمند در نقاط مختلف غزه را در دستور کار خود قرار داده است.
نتانیاهو یک‌شنبه در نشست دولت گفت اسرائیل «تا زمانی که به تمامی اهداف خود دست نیابد، به جنگ پایان نخواهد داد». او همچنین اذعان کرد که نیروهای ارتش این کشور درگیر «نبردی دشوار» هستند.

حمله غافلگیرانه هزارن تن از اعضای حماس به خاک اسرائیل در میانه مهرماه سال گذشته که در چند ساعت و در غیاب نیروهای امنیتی اسرائیل حدود ۱۲۰۰ غیرنظامی اسرائیلی را کشته و ۲۵۳ نفر را به گروگان گرفتند، جنگ ارتش اسرائیل در غزه را کلید زد.
جنگ در ۲۶۹ روز گذشته به مرگ حدود ۳۹ هزار فلسطینی منجر شده است. سران پنهان شده حماس در غزه که طرح حمله به اسرائیل را برنامه‌ریزی کرده بودند، از ماه‌ها پیش خواهان پایان جنگ هستند.

در همین حال ارتش و سازمان امنیت داخلی اسرائیل دوشنبه تأیید کردند که محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان شفا در غزه را پس از هشت ماه آزاد کرده و به غزه برگرداندند.
دکتر ابوسلمیه همراه با ۵۴ بازداشتی دیگر اهل غزه بامداد دوشنبه به غزه بازگشت و مورد استقبال همکاران خود در بیمارستان شفا قرار گرفت.
اسرائیل یک ماه پس از آغاز جنگ محمد ابوسلمیه را به ظن همکاری با گروه افراطی حماس و «تبدیل کردن بیمارستان به مرکزی برای فعالیت تروریستی» و انبار کردن تسلیحات در محوطه این بیمارستان بازداشت کرد.
از محمد ابوسلمیه فیلمی در زمان بازجویی اسرائیل منتشر شد که حضور و فعالیت نیروهای حماس در بیمارستان را «تأیید می‌کرد».

اسرائیل مظنون بود که شماری از شهروندان ربوده‌ شده این کشور از سوی حماس در بیمارستان شفا پنهان شده باشند. اسرائیل اعلام کرده بود نوعا مرتسیانو، یک دختر ۱۹ ساله اسرائیلی گروگان که در غزه کشته شد، هنگامی که حماس او را در بیمارستان شفا پنهان کرد، با شلیک گلوله گروگان‌گیرها جان داد.
آزاد کردن محمد ابوسلمیه که به گزارش رسانه‌های اسرائیل با موافقت وزیر دفاع این کشور انجام شده، با انتقادهایی در میان سایر مقامات اسرائیل روبه‌رو شده است.

در این میان، گروه جهاد اسلامی فلسطین بامداد دوشنبه مسئولیت پرتاب راکت از غزه به سوی جنوب اسرائیل را برعهده گرفت.
رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند دست‌کم ۲۰ فروند راکت که «بزرگ‌ترین موج حمله راکتی» در چند ماه اخیر بوده، از غزه به سوی جنوب اسرائیل شلیک شد.
این حملات آسیب جانی نداشت اما ارتش اسرائیل با حمله به اهدافی در خان‌یونس که آن را منبع شلیک راکت ارزیابی کرد، به این تهاجم واکنش نشان داد.

ارتش و سازمان امنیت داخلی اسرائیل روز یک‌شنبه سعید عزت جابر از فرماندهان جهاد اسلامی فلسطین را در شهر نورشمس در کرانه باختری از طریق حمله با پهپاد انفجاری کشتند.
این گروه مسلح وابسته به جمهوری اسلامی مرگ این فرمانده خود را تأیید کرد.