حملات مجدد اسرائیل به جنوب غزه هزاران نفر را آواره کرد

رهبران اسرائیل می‌گویند در حال پایان‌دادن به مرحله نبرد شدید با حماس هستند و به‌زودی دست به عملیات‌ هدفمندتری خواهند زد و رویکرد خود را تغییر خواهند داد. اما حملات روز سه‌شنبه ۱۲ تیر اسرائیل نشان داد که ارتش این کشور همچنان به جنوب غزه حمله می‌کند و قربانیان این حملات همچنان غیرنظامیان هستند.

به‌گفته پزشکان غزه، سه‌شنبه شب، ۱۷ فلسطینی در گلوله‌باران تانک‌های اسرائیل به خیابانی در محله پرجمعیت زیتون در شمال غزه کشته شدند. فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی فلسطینی صحنه یک بازار محلی را نشان می‌دادند که نان آغشته به خون بر زمین پخش شده بود.
آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که در حملات هوایی بعدازظهر سه‌شنبه اسرائیل به ساختمانی در دیر البلح ۹ نفر از اعضای یک خانواده و سه نفر دیگر کشته شدند. پنج کودک و سه زن در میان کشته‌شدگان بودند.

ارتش اسرائیل قبل از ورود مجدد تانک‌ها به منطقه‌ای در شرق خان‌یونس که چندین هفته پیش از آن خارج شده بود، روز دوشنبه به ساکنان چندین شهر و روستای این منطقه دستور داد تا خانه‌های خود را تخلیه کنند.
ساکنان و رسانه‌های نزدیک به حماس گفتند، هزاران نفر مجبور شدند یک‌شبه در تاریکی خانه‌های خود را ترک کنند، زیرا تانک‌ها و هواپیماهای اسرائیلی قراره، عبسان و سایر مناطقی را که در دستور تخلیه نام برده شده بود، بمباران کردند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای این رژیم به مناطقی در خان‌یونس که حدود ۲۰ موشک از آن‌جا شلیک شده بود، حمله کرده‌اند. ارتش افزود اهداف حمله از جمله انبار تسلیحات و مراکز عملیاتی بود.

در خبری دیگر وزارت بهداشت فلسطین شامگاه سه‌شنبه ۱۲ تیراعلام کرد که در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان «نورشمس» در نزدیکی طولکرم در کرانه باختری، دست کم چهار نفر کشته شدند.
ارتش اسرائیل در همین رابطه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هسته شبه‌نظامیان در منطقه نور شمس، هنگام نصب تله انفجاری، هدف بمباران قرار گرفت.

از سویی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سه‌شنبه گفت که هرگز تسلیم «بادهای شکست گرایانه» نخواهد شد و جنگ در نوار غزه زمانی پایان خواهد یافت که همه اهداف از جمله نابودی حماس و آزادی تمامی گروگان‌ها، «محقق» شود.
نتانیاهو در پاسخ به اظهارات یک منبع ناشناس که به گفته او توسط «نیویورک تایمز»منتشر شد، مبنی بر این احتمال که اسرائیل بدون دستیابی به اهداف خود، آماده پایان دادن به جنگ است، گفت: «این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد».

به‌گفته ارتش اسرائیل، قبل از حملات تدابیری اتخاذ شد تا غیرنظامیان بتوانند منطقه را تخلیه کنند. ارتش حماس را به استفاده از زیرساخت‌های غیرنظامی و مردم به‌عنوان سپر انسانی متهم کرده است. حماس این موضوع را رد می‌کند.
جهاد اسلامی، متحد حماس، مسئولیت موشک‌های شلیک‌شده از خان‌یونس را برعهده گرفت.