هشدار صدا سیما به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی

در آستانه برگزاری اولین مناظره تلویزیونی میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی در ایران، پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما به نامزد‌ها هشدار داد که اگر به تذکرات داده شده عمل نکنند، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات با آنان برخورد خواهد کرد.
جبلی به رسانه‌ها گفت: «تذکراتی به ستادهای نامزدها داده شده و به آنها آیین‌نامه محتوای تبلیغات یادآوری شده است.»
او درباره چگونگی «کنترل و مدیریت فضای مناظره» از سوی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات افزود که «در صورت مشاهده تخلف» از این کمیسیون خواسته شده تا با «ورود مستقیم»، در این مناظره‌ها مداخله کند.

رییس صداوسیما گفت: «خواستیم کمیسیون دخالت صریح‌تر و روشن‌تری در جریان برگزاری مناظره‌ها داشته باشد که شامل ورود مستقیم کمیسیون یا تذکر یا به عبارتی حتی ورود به روند برگزاری مناظره بود.»
جبلی گفت که به کمیسیون تبلیغات انتخابات پیشنهاد شده که «در ابتدای مناظره بعدی یا در پایان مناظره‌ای که شکل می‌گیرد، کمیسیون و سخنگوی کمیسیون به شکل کلی تذکراتی را به کاندیداها بدهند و یادآوری کنند که موادی از آیین‌نامه زیر پا گذاشته شده است.»
او از نامزدها خواست که «در همان موضوعی که از آنها سوال شده پاسخ بدهند و حواشی ناشی از کلی گویی اتفاق نیفتد.»

قرار است ۶ کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران پنج مناظره چهار ساعته در شبکه یک سیما انجام دهند.
اولین مناظره روز دوشنبه ۲۸ خرداد از ساعت ۲۰ تا ۲۴به وقت ایران برگزار می‌شود.

برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در تلویزیون در دوره‌های گذشته انتقادهایی را برانگیخته بود.
در سال ۱۳۸۸، پس از اظهارات محمود احمدی‌نژاد علیه اکبر هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش در جریان مناظره با میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی نامه‌ای خطاب به خامنه‌ای در واکنش به این سخنان احمدی‌نژاد ارسال کرد.
همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، گفت که نگاه صداوسیما به مناظره‌های انتخابات شبیه نگاه آنان به «کودک‌ شو» و «خندوانه»است. او تاکید کرد که صداوسیما به دلیل گرایش سیاسی تمایل ندارد «عیار واقعی» برخی نامزدها در مناظره‌ها مشخص شود و به همین دلیل مناظره جدی برگزار نمی‌کند.
با این حال، صداوسیما محدودیت‌های خود در این مناظره‌ها را هر سال افزایش داده است.