روسیه: در آینده‌ای بسیار نزدیک توافق همکاری جامع با ایران را امضا می‌کنیم

معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید که مسکو انتظار دارد در آینده‌ای بسیار نزدیک توافق جدیدی در مورد همکاری جامع با ایران امضا کند.
آندری رودنکو این خبر را روز سه‌شنبه پنجم تیر در مصاحبه‌ با خبرگزاری دولتی «ریا» روسیه اعلام کرد.
او اظهار داشت: «انتظار داریم این توافق در آینده‌ای بسیار نزدیک امضا شود، زیرا کار روی متن تقریباً به اتمام رسیده و تمام عبارات لازم پیدا شده است».

اواسط خردادماه در پی اعلام خبری مبنی بر تعلیق موقت «توافقنامه جامع همکاری‌ها میان ایران و روسیه»، و تکذیب آن از سوی سفیر جمهوری اسلامی در مسکو، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز ۲۲ خرداد از امضای این توافقنامه پس از «برطرف کردن مشکلات اداری» از سوی تهران خبر داد.

کمی بعد نیز خبر رسید که محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری اسلامی، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مورد این «توافق جامع» گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند.

روسیه و جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۱ یک توافقنامه راهبردی ۲۰ ساله امضا کردند که به گزارش خبرگزاری دولتی تاس روسیه، در سال ۲۰۲۰ به‌طور خودکار برای پنج سال تمدید شد.

هر دو طرف همچنین در سال ۲۰۲۰ توافق کردند که روی یک پیمان جدید کار کنند که جایگزین سند قدیمی شود.
در سپتامبر ۲۰۲۲ و در جریان دیدار ولادیمیر پوتین با ابراهیم رئیسی نیز دو طرف از امضای توافقنامه جدید بزرگی بین مسکو و تهران خبر دادند.
با وجود اعلام این خبرها، هر دو طرف در مورد جزئیات این توافقنامه شفاف نبوده‌اند.

بر اساس متن این توافقنامه که در وب‌سایت کرملین منتشر شده است، پیمان سال ۲۰۰۱ از جمله خواستار همکاری در زمینه امنیت، پروژه‌های انرژی، استفاده «صلح‌آمیز» از انرژی هسته‌ای و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای شده بود.

روسیه و جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روابط خود را گسترش داده‌اند و جمهوری اسلامی پهپادهای انتحاری زیادی را در اختیار روسیه قرار داده است که همین موضوع موجب تشدید تحریم‌ها علیه تهران شده است.