پزشکیان: با اروپا درباره برجام گفت‌وگو می‌کنیم

مسعود پزشکیان رییس جمهوری اسلامی پس از بازگشت از نیویورک در بدو ورود گفت: قرار شد در آینده جلساتی با کشورها اسلامی داشته باشیم و بیانیه و اعتراضات خود را اعلام کنیم و تصمیماتی نیز گرفته شود.
پزشکیان به موضوع برجام نیز اشاره کرد و توضیح داد: درباره برجام گفتگوهایی انجام شد، دغدغه‌های خود را با کشورهای اروپایی مطرح کردیم و قرار شد وزرای امور خارجه این مساله را دنبال کنند. اعلام کردیم که ما برجام را پاره نکردیم و این ترامپ بود که این کار را کرد، آنها نیز پذیرفتند. تلاش بر این است که با گفتگو این روند و تحریم‌ها و روندی که در کشور ما ایجاد کرده‌اند را پیگیری کنیم.
وی افزود: قرار شد وزارت امور خارجه ما و کمسیون ‌های مشترک به صورت عملیاتی درمنطقه ارتباطات را از نظر اقتصادی و امنیتی و سیاسی و فرهنگی دنبال کنند.

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا تلاش‌ها مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی موسوم به برجام آغاز شد، اما پس از چندین دور برگزاری مذاکرات، این تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین آمریکا که واشینگتن را از برجام خارج کرد، در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» تحریم‌های سختگیرانه‌ای را علیه اقتصاد ایران به اجرا گذاشت.

همزمان جمهوری اسلامی تعهدات هسته‌ای خود را زیر پا گذاشت و در سال‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی بارها نسبت به افزایش سرعت و میزان غلظت و ذخیره اورانیوم غنی‌سازی‌شده در ایران هشدار داده است.

پزشکیان افزود که اروپایی‌ها از این موضوع «ناراحت بودند و تلاش این است که با گفت‌وگو این روند را پی بگیریم.»

همزمان وبسایت پولیتیکو گزارش داد که ترامپ گفته است در صورت پیروزی در انتخابات پیش‌رو، آماده مذاکره با ایران درباره نسخه جدیدی از توافق هسته‌ای ایران است.

بر اساس این گزارش، ترامپ، روز پنجشنبه در نیویورک در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت که به دلیل تهدید ناشی از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، مذاکرات با جمهوری اسلامی ضروری است.
رییس‌جمهور پیشین آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا با ایران توافق خواهد کرد، گفت: «مطمئنا، من این کار را انجام خواهم داد. ما باید یک توافق انجام دهیم، زیرا عواقب آن غیرممکن است. ما باید توافق کنیم.»

این اولین بار نیست که ترامپ از برنامه خود برای یک توافق جدید با جمهوری اسلامی سخن می‌گوید. او در دوران ریاست‌جمهوری خود نیز ضمن «بد» خواندن برجام، بارها از تمایلش برای یک «توافق بهتر» خبر داده بود.

او در سال ۱۳۹۹ و در آخرین ماه‌های حضورش در کاخ سفید خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت برای «توافق بزرگ» با آمریکا منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور نباشند.

با این حال، پولیتیکو نوشت که اظهارات ترامپ، با توجه به مواضعش در مورد جمهوری اسلامی، از جمله اظهارات اخیر او درباره تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ترورش، قابل توجه است.