هشدار بورل: جنگ غزه ممکن است طولانی شود

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه با هشدار در خصوص احتمال طولانی‌شدن جنگ در غزه، تاکید کرد آنچه در کرانه باختری رخ می‌دهد نیز خطرناک است و آزمونی دردناک برای قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود.

بورل، سه‌شنبه ۵ تیر، در مصاحبه با العربیه، ضمن اعلام این که اسرائیل به شکلی سیستماتیک روی ضمیمه سازی کرانه باختری به صورت منطقه به منطقه کار می‌کند، تاکید کرد آنچه که در آنجا (کرانه باختری) در جریان است، منتهی به صلح نمی‌شود بلکه بالعکس است.
بورل همچنین خاطرنشان کرد: «نمی‌توان اجازه داد که غزه به کانون خرابی‌ها و سومالی دیگر تبدیل شود». به گفته او، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به همکاری با شرکای عرب برای توقف جنگ درباریکه ویران‌شده و حرکت به سمت اجرای راه حل دوکشوری، مصمم هستند».

بورل افزود که اتحادیه اروپا به همراه شرکایش روی فازهای ۳ گانه برای دستیابی به آتش‌بس و اجرای راه حل دو کشوری کار می‌کند که فاز اول آن از آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها و ورود کمک‌ها به غزه، آغاز می‌شود.
به گفته بورل، فاز دوم، تضمین امنیت غزه و تامین حداقل خدمات برای فلسطینان در باریکه توسط دولت خودگردان فلسطین را شامل می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بارها در گذشته نسبت به احتمال گسترش دامنه جنگ غزه هشدار داده و خاطرنشان کرده است که رخدادهای جاری در کرانه باختری شامل افزایش دستگیری‌ها و یورش‌های ارتش اسرائیل، بر وخامت أوضاع در کرانه باختری می‌افزاید.

از ۷ اکتبر گذشته کرانه باختری، بدترین ناآرامی‌ها را در دهه های اخیر تجربه کرده، به طوری که ۵۲۸ فلسطینی از جمله ۱۳۳ کودک به دست نیروهای امنیتی اسرائیل یا شهرک نشینان اسرائیلی، کشته شدند.
این منطقه همچنین شاهد حملات مکرر شهرک‌نشینان یهود به خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی فلسطینیان نیز بوده است.

اظهارات برخی از وزرای اسرائیلی، به‌ویژه ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی باعث تشدید این حملات شده زیرا این إحساس را در بسیاری از شهرک نشینان ایجاد کرد که از حمایت رسمی محافل دولت اسرائیل برخوردارند.