نخست‌وزیر اسرائیل کابینه جنگ را منحل کرد

نخست‌وزیر اسرائیل کابینه جنگ این کشور را که از آغاز جنگ غزه نقش محوری در گرفتن تصمیمات جنگی داشت، منحل کرد.
بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه ۲۸ خرداد به وزیران دولت اطلاع داد که با انحلال کابینه جنگ از این پس «تصمیمات حساس» را با مشورت با یک گروه محدود از وزیران اتخاذ خواهد کرد.

تصمیم نتانیاهو به انحلال کابینه جنگ پس از رسمیت یافتن کناره‌گیری بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو وزیر ارشد و حزب‌شان «اتحاد میهنی»، از ائتلاف دولت گرفته شد.
بنی گانتس و گادی آیزنکوت که هر دو پیشتر رئیس ستاد ارتش اسرائیل بوده‌اند، در هفته نخست پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال، به ائتلاف دولت پیوستند تا تصمیمات دولت در مورد جنگ با حمایت اکثریت احزاب گرفته شود. افکار عمومی اسرائیل از این اتحاد استقبال کرده بودند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته شده که حمله آن به خاک اسرائیل به جنگ ارتش اسرائیل در باریکه غزه منجر شد. این جنگ ویرانگر و پرتلفات اکنون نهمین ماه خود را می‌گذراند.

بنی گانتس و گادی آیزنکوت هفته گذشته اعلام کردند به پایان راه خود در کابینه جنگ رسیده و دیگر توان اثرگذاری بر تصمیمات آقای نتانیاهو را نداشته‌اند.
آن‌دو بنیامین نتانیاهو را متهم کردند که برخی از تصمیمات مهم در خصوص سیاست‌های مرتبط با جنگ و دوران پساجنگ را «تحت تاثیر احزاب راست افراطی متحد حزب حاکم لیکود» باطل کرده یا به تأخیر انداخته است.
بنیامین نتانیاهو از خروج بنی گانتس و گادی آیزنکوت از کابینه جنگ ابراز نومیدی کرده و آن‌ها را به ادامه اتحاد در شرایط بحرانی جنگی فرا خوانده بود.

کابینه جنگ اسرائیل پنج عضو داشت که غیر از نتانیاهو، گانتس و آیزنکوت، دو عضو دیگر آن ژنرال یوآو گالانت، وزیر دفاع و ران درمر، وزیر امور راهبردی بودند.

گالانت و درمر هر دو از حزب حاکم لیکود هستند اما در طول جنگ، ژنرال گالانت مواضع نزدیک‌تری با گانتس و آیزنکوت داشت و برخی از اختلافات او با نخست‌وزیر علنی شد.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی و بتسال‌ئل اسموت‌ریچ، که ضمن حفظ پست وزارت دارایی وزیر مشاور در وزارت دفاع نیز هست، در پی خروج بنی گانتس و گادی آیزنکوت از کابینه جنگ، از بنیامین نتانیاهو خواستند آن‌ها را به عضویت این کابینه درآورد.
بن‌گویر و اسموت‌ریچ هر دو رهبران احزاب راستگرای متحد ائتلاف دولت هستند که جنگ با ضربات شدیدتر در باریکه غزه و نبرد علیه حزب‌الله در خاک لبنان را توصیه می‌کنند و معتقدند که بنی گانتس و گادی آیزنکوت دست بنیامین نتانیاهو را در اتخاذ عملکرد ضربتی‌تر «بسته‌ بودند».

بنیامین نتانیاهو با انحلال کابینه جنگ، عملا درخواست بن‌گویر و اسموت‌ریچ برای عضویت آن‌دو را در این نهاد رد کرده است.
نتانیاهو گفته است در گرفتن تصمیمات حساس در ارتباط با جنگ از مشورت افرادی مانند آریه درعی، دبیرکل حزب مذهبی «شاس» بهره خواهد برد.
درعی به‌دلایل قضایی عضو کابینه نیست ولی حزب او دارای وزیرانی در دولت است. درعی بیش از ۳۰ سال سابقه در کابینه‌های اسرائیل دارد و با وجود رویکرد مذهبی، یک سیاستمدار میانه‌رو است.
حزب آقای درعی هفته گذشته اعلام کرد از معامله اسرائیل با حماس برای بازگرداندن ۱۲۰ گروگان اسرائیلی که زنده یا مرده آن‌ها در دست حماس در غزه است، حمایت می‌کند.