انتشار نتایج اولیه تحقیقات درباره سانحه بالگرد رئیسی

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی «ایرنا» گزارش داد، ستاد کل نیروهای مسلح ایران شامگاه پنج‌شنبه سوم خرداد، گزارش اولیه هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیسی را منتشر و تاکید کرده است که «آثار اصابت گلوله و یا موارد مشابه آن در اجزای باقی مانده بالگرد سانحه دیده مشاهده نگردیده است».

به گزارش «ایرنا»، در گزارش اولیه هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، جمهوری اسلامی و هیئت همراه وی که در این حادثه کشته شده‌اند، آمده است: «بخش قابل توجهی از اطلاعات در زمینه‌های مختلف تخصصی، فنی و عمومی که می‌توانست در وقوع سانحه دخیل باشد جمع‌آوری شده است»، و «برخی از اقدامات برای اظهارنظر قطعی نیاز به زمان بیشتری دارد که در دست بررسی بوده و برخی از موارد را می‌توان با قاطعیت اعلام نمود» که شرح ذیل مورد اشاره قرار می‌گیرند:

مرکز ارتباطات ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۳ خرداد (۲۴ مه) نخستین گزارش در مورد سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که: « آثار اصابت گلوله و یا موارد مشابه آن در اجزای باقی مانده بالگرد سانحه دیده مشاهده نگردیده است.»

گزارش افزوده است: «بالگرد سانحه دیده پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش سوزی شده است.»

گزارش ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرده است که:« به دلیل پیچیدگی منطقه، مه گرفتگی و درجه حرارت پایین، عملیات تجسس به شب کشیده شده و در طول شب نیز استمرار می‌یابد و در بامداد صبح روز دوشنبه (ساعت ۵ صبح) با کمک پرنده‌های بدون سرنشین (ایرانی) نقطه دقیق محل سانحه مشخص و نیرو‌های زمینی عملیات تجسس در آن نقطه حضور پیدا می‌کنند.»

در این گزارش اولیه هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیسی که توسط ستاد کل نیروهای مسلح منتشر شده، تصریح شده است: «بخش قابل توجهی از اسناد و مدارک مرتبط با سانحه بالگرد یاد شده جمع‌آوری شده است و برای بررسی برخی از قطعات و اسناد، نیاز به زمان بیشتری می‌باشد که پس از اتقان‌سنجی و کار تخصصی و کارشناسی دقیق‌تر در اطلاعیه‌های بعدی» به سمع و نظر مردم ایران خواهد رسید.

در حالی که پیشتر مقامات ترکیه از نقش پهپاد آکینجی این کشور در پیدا کردن محل سقوط هلی‌کوپتر خبر داده بودند، گزارش ستاد کل نیروهای مسلح بر یافتن محل حادثه توسط پهپادهای ایرانی تاکید کرده است.

این در حالی است که در این گزارش به ابهاماتی مانند ادعای ارتباط تلفنی با آل‌هاشم، که اسماعیلی، رئیس دفتر رئیسی مطرح کرده است، اشاره نشده است. اسماعیلی می‌گوید تا سه چهار ساعت پس از سانحه با آل‌هاشم در ارتباط بوده است.
همچنین درباره شرایط آب‌و‌هوایی زمان پرواز نیز اطلاعاتی ارایه نشده است. برخی مقامات و رسانه‌ها در ایران مدعی‌اند شرایط جوی برای پرواز نامساعد بوده، درحالی که برخی مقامات دیگر مانند اسماعیلی از آسمان صاف در زمان پرواز خبر می‌دهند.

در رابطه با این خبر احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس، با بیان اینکه «در منطقه وقوع سانحه بالگرد رئیسی مشکل آنتن دهی موبایل نداریم»، به «دیده‌بان ایران» گفت: «این حادثه ابهامات زیادی دارد، برایم مبهم است که چرا فاصله میان تبریز تا سد قیز قلعه سی را که فاصله کمی دارند، با هلیکوپتر طی کردند؟»

در همین حال ویدیویی که کارگران معدن مس سونگون در ورزقان گرفته‌اند و مربوط به دقایقی پیش از گم‌شدن و سقوط هلیکوپتر رئیسی است و در آن نشان داده میشودکه این پرواز قرار بود یک کاروان با سه هلیکوپتر باشد اما در آسمان صاف و آفتابی و نه مه‌آلود! ۴۰ ثانیه تنها صدا و تصویر یک هلیکوپتر دیده و شنیده می‌شود که باعث بیشتر شدن ابهامات می‌شود.

هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد “قیز قلعه‌سی” در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و او و هفت نفر همراهش جان خود را از دست دادند.