نبرد مردم ایران با رژیم اسلامی بر سر حجاب همچنان ادامه دارد

پس از آن که یکی اعضای دفتر رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد برخی مسوولان برای چگونگی برخورد با زنان و دختران در مورد حجاب اجباری «تذکر» گرفتند، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی از نیروی انتظامی حمایت کرد و گفت نباید نیروی انتظامی از سوی مسوولان «رها» شود.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی به شکل تلویحی دولت ابراهیم رئیسی را متهم کرد که در اجرای طرح جدید و سختگیرانه برای برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری مسئولیت خود را نمی‌پذیرد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه ۳ اردیبهشت فاش کرد تصمیم برای برخورد شدید نیروهای پلیس با زنان و بازگشت گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها پس از جلسات مشترک با ابراهیم رئیسی در بهمن و اسفند سال گذشته گرفته شده است.
او در این زمینه گفت: اواخر سال گذشته، در جلسه مشترک بنده با رئیس‌جمهور تاکید شد که نمی‌شود مقوله عفاف و حجاب را رها کرد. فلذا در بهمن و اسفند ۱۴۰۲، جلساتی برگزار شد و از فراجا و برخی نهاد‌های دیگر و چندین وزارتخانه دعوت کردیم و سپس توضیح داد که به فرماندهی پلیس تأکید شد که به میدان بیاید. او در ادامه افزود: آیا اکنون می‌توان خود را کنار بکشیم و اصطلاحاً به تعبیر عامیانه بگوییم “کی بود کی بود، من نبودم”؟
اشاره اژه‌ای به بحثی است که اخیرا میان نهادهای مختلف حکومت به راه افتاده و هر طرف به میدان آمدن فراجا برای مقابله با زنان دارای پوشش اختیاری را به گردن طرف دیگر می‌اندازد.

محسنی اژه‌ای روز دوشنبه سوم اردیبهشت در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه درباره دور جدید برخوردهای نیروی انتظامی با زنان و دختران برای اعمال حجاب اجباری گفت: نباید نیروی حاضر در صحنه احساس کند در میدان او را رها کرده‌ایم.
رییس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بار دیگر خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی پس از جان باختن مهسا امینی را به «دشمن» نسبت داد و گفت: نباید کاری کنیم فراجا احساس کند کار خطایی کرده در قضیه حجاب وارد میدان شده و گویی از او خواسته نشده وارد شود.
محسنی اژه‌ای در اظهارات روز دوشنبه خود گفت که برخوردهای نیروی انتظامی برای اعمال حجاب اجباری فقط خواست مذهبیون نیست و خواست عموم جامعه است.

از سوی دیگر درحالی که انتقادها از عملکرد ماموران اجرا کننده”طرح نور” همچنان ادامه دارد، محمد حسین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به رسانه‌های ایران گفته است که طرح نور امنیتی است و فراجا مستقیما با این طرح سر و کار دارد.
او در این گفت‌وگو با بیان اینکه وظیقه ستاد محدود به حوزه حجاب و عفاف نیست مدعی شده است که تنها کار ستاد “بگیر و ببند” نیست و گسترش این بینش در بین مردم “اشتباه” است.

در همین حال، فرمانده سپاه «محمد رسول‌الله» تهران بزرگ، روز یک‌شنبه دوم اردیبهشت، از تشکیل یک گروه جدید به نام «سفیران مهر» برای «پی‌گیری» موضوع تحمیل حجاب اجباری بر شهروندان خبر داد. او گفت که افراد این گروه‌ «آموزش دیده‌اند» تا رعایت «قانون» حجاب اجباری را «به صورت جدی‌تر در میان اصناف، ادارات، بازار، معابر، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و حمل و نقل عمومی تهران پی‌گیری» کنند.

در روزهای گذشته موج جدیدی از اعمال خشونت‌ علیه زنان، بازداشت و سرکوب زنان در ایران توسط نیروهای انتظامی آغاز شده است.
حکومت این سرکوب را “طرح نور” نامیده و عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفته است که دلیل اجرای این طرح “مطالبه مردم متدین” بوده است.
پیش‌تر، فرماندهی انتظامی ایران در اطلاعیه‌ای مدعی شده بود که با اجرای این طرح از روز شنبه ۲۵ فروردین شاهد “همکاری وصف‌ناپذیر مردم” و به‌ویژه “بانوان فهیم” با پلیس بوده است.

در روزهای اخیر، ویدیو‌های پخش شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند زنان با وجود حضور ماموران سرکوبگر جمهوری اسلامی در خیابان‌ها برای تحمیل حجاب اجباری، به نافرمانی مدنی خود علیه حجاب تحمیل‌شده از سوی حکومت ادامه می‌دهند.