گزارش خبری: اضافه شدن ۸ میلیون نفر در طول دو سال به آمار فقرا

روزنامه دولتی اعتماد در گزارشی تحلیلی با اشاره به افزایش نرخ ده درصدی فقر در جامعه از افزایش ۸ میلیون فقیر در کشور در دو سال اخیر خبر داد.
بر اساس این گزارش که صبح امروز منتشر شد با اشاره به اینکه غیرفقرا در سال‌های بعد از سال ۱۳۹۷ به صورت میانگین حدود ۱.۶ برابر خط فقر درآمد داشته‌اند و به خط فقر نزدیک شده‌اند، تاکید شده که احتمال ورود غیرفقرا به زیر خط فقر افزایش داشته و ظرفیت تامین منابع بودجه از جمعیت غیرفقرا کم شده است.
این نخستین بار نیست که یک رسانه دولتی در خصوص افزایش آمار نرخ فقر و تورم بیش از حد هشدار می‌دهد.
اسفندماه گذشته نیز پایگاه خبری اقتصاد ۲۴ در گزارشی نوشت که از هر سه ایرانی یک نفر در فقر مطلق است.
به نظر می‌رسد استناد این آمارها گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی باشد که چندی پیش خط فقر مطلق سرانه در سال ۱۴۰۲ را سه میلیون و ۷۴۰ هزار تومان اعلام کرده بود. (خط فقر مطلق نشان می‌دهد هر فرد چه میزان درآمد را برای تأمین حداقل نیازهای اساسی زندگی نیاز دارد.)
کارشناسان عقیده دارند کاهش بودجه عمومی یکی از دلایل مهم افزایش فقر در کشور است و مادامی که سرانه بودجه عمومی کم شود، بدیهی است که اعتبارات تمام موضوعات بودجه‌ای کاهش یابد.
در حال حاضر بودجه سرانه عمومی در کشور رقمی معادل ۵ میلیون تومان است و نه تنها افزایشی نسبت به دوره‌های قبل نداشته بلکه به صورت چشمگیری کاهش داشته است و علت آن را باید در افزایش بودجه‌های غیر معمول جستجو کرد.
هر چند که به گفته فعالان اقتصادی و کارشناسان اجتماعی زیر خط فقر بودن همه واقعیات فقر در کشور را نشان نمی‌دهد و تنها وضع کسانی که در معرض نابودی بنیان خانواده هستند را اعلام می‌کند اما باید در نظر داشت که در دو سال اخیر همین وضع نیز روند رو به افزایش داشته است.
حکمرانان جمهوری اسلامی که همواره ثابت کرده‌اند در مدیریت اقتصادی کشور عاجز هستند در طول زمامداری خود و به ویژه در دولت سیزدهم سیاست‌هایی که با شعار حمایت از اقشار کم‌درآمد همراه است را برگزیده‌اند. سیاست‌هایی نظیر قیمت گذاری دستوری در تمام حوزه‌ها که البته نه‌تنها رشد اقتصادی را به عنوان وضعیت متوسط کشور دچار اختلال کرده، بلکه وضعیت اقشار پایین درآمدی را هم روز به روز بدتر از قبل کرده است.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان ضمن هشدار نسبت به عدم رعایت اخلاق در جامعه و افزایش سرقتهای ناچیز، خواستار آن شدند که مسوولان فکری به حال مردم کنند.
19 فروردین ماه روزنامه هم‌میهن گزارش داد که مردم به سرقت از سوپرمارکت‌ها برای سیر نگه داشتن شکم خود روی آورده‌اند. پیش از این نیز روزنامه همشهری در یک گزارش به نقل از فروشندگان لوازم توانبخشی اعلام کرد که بسیاری از لوازم معلولان نظیر ویلچر، واکر و عصا به سرقت می‌رود.
همچنین در تیرماه گذشته گزارشی از افزایش آمار «سرقت‌های کوچک» ناشی از فقر در تهران، منتشر شد که از دزدیدن دریچه‌های فاضلاب، پوشاک روی بند و آیفون‌های ساختمان‌ها و … حکایت داشت.
به نظر می‌رسد مقامات جمهوری اسلامی و در راس آن‌ها ابراهیم رییسی به عنوان عالیترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی بدون توجه به وضعیت معیشتی مردم و تنها با شعار تبلیغاتی دولت محرومان، هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات عدیده اقتصادی در کشور نداشته و تنها با سیاست سرکوب به کوچکترین اعتراض‌ها پاسخ می‌دهند. سیاستی که باید دید تا چه زمان مثمر ثمر خواهد بود.